Traaggegaarde kippenvleugels

Foto Cathy Van de Moortele

Mijn Spaanse werkgeefster vroeg me om traaggegaarde kippenvleugels klaar te maken voor de lunch. Ik besloot er wat Spaanse invloeden aan toe te voegen. Verrast door het resultaat, stopte ik op weg naar huis, bij mijn favoriete Delhaize om er extra kippenvleugels op te halen, zodat ik het gerecht thuis ook nog eens kon maken. Eet jij ook graag kippenvleugels?

Wat hebben we nodig:

  • 1 kg kippenvleugels, drooggedept
  • peper van de molen 
  • zout
  • olijfolie
  • 2 kleine uien, gepeld, gehalveerd en in repen gesneden
  • 3 teentjes knoflook, gepeld en geplet
  • 1/2 koffielepel pimenton de la Vera (gerookt paprikapoeder agridulce)
  • 30 ml cognac
  • 2 gedroogde paprika's, ontpit en geweekt in een glas heet water
  • 500 ml (verse) kippenbouillon, warm
  • platte peterselie, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de kippenvleugels in een grote kom. 
  • Bestrooi ze met peper en zout en masseer de kruiden in de vleugels.
  • Zet een zware pot, type Le Creuset, op het vuur en laat er een bodem olijfolie goed warm in worden.
  • Bak de kippenvleugels aan tot ze wat kleur te krijgen. Doe dit in meerdere keren, zodat de pan niet te vol ligt.
  • Haal de vleugels uit de pan en fruit de uien aan in het resterende vet.
  • Schraap bakrestjes los. Voeg de knoflook toe en laat die even mee garen.
  • Kruid met pimenton de la Vera.
  • Blus met de cognac en laat die uitkoken.
  • Voeg de vleugels weer toe en voeg de gedroogde paprika's met het vocht toe aan de pan.
  • Overgiet met de warme bouillon en strooi er de peterselie over.
  • Breng alles aan de kook.
  • Zet het deksel op de pan, verminder de warmte naar medium-laag en laat de vleugeltjes zo'n anderhalf uur zachtjes garen.

TIP:

Vergeet niet om vers gebakken brood te serveren bij deze kip, zodat je alle saus kan opdeppen.


Reacties