Reuzengamba's

Foto Cathy Van de Moortele

Op donderdagochtend moet je in Eeklo zijn, voor de wekelijkse markt. Deze week ging ik al rond 7u30, zodat ik snel geholpen werd en daarna kon doorrijden naar mijn werk met verse vis: mooie meid (heek), blauwe leng, kabeljauw, langoustinestaartjes, gepelde garnaaltjes, Hollandse maatjes, een grote zalmfilet... Voor mezelf had ik nog tongscharretjes, blauwe leng en deze prachtige reuzengamba's mee. Ik was er meteen verliefd op! Hoe prachtig lagen ze daar te blinken? Ideaal voor mijn avondmaal.

Wat hebben we nodig:

  • 2 verse reuzengamba's
  • zout
  • olijfolie
  • chilivlokjes naar smaak
  • zout
  • klontje boerenboter
  • 2 tenen knoflook, gepeld en gesnipperd
  • platte peterselie, fijngesnipperd
  • sap van 1/2 citroen

Hoe gaan we te werk:

  • Spoel de gamba's onder koud water. Prik met een satéstokje in de rug om het darmkanaal te verwijderen. 
  • Dep de gamba's droog met keukenpapier en kruid ze met zout aan beide zijden.
  • Laat een pan goed warm worden.
  • Voeg wat olijfolie toe aan de pan en laat die ook warm worden.
  • Kruid de olijfolie met de chilivlokjes.
  • Leg de gamba's voorzichtig in de pan en laat ze aan één zijde mooi roze worden.
  • Draai de gamba's om met een tang en laat de tweede zijde garen.
  • Voeg boter en knoflook toe en lepel die over de gamba's.
  • Strooi de peterselie over de gamba's, draai ze nog eens om en besprenkel ze met het citroensap.

TIP:

Vergeet niet om een homp brood te serveren, zodat je alle saus kan opdippen.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties