Spaghetti met chorizo en witte bonen

Foto Cathy Van de Moortele

Bij de kapper had ik meer dan voldoende leesvoer tijdens het opfrissen van mijn haarkleur. Het recept van spaghetti met chorizo en witte bonen uit de Libelle, leek me superfijn en ik wou er een variant op maken. Voor ik 's ochtends naar het werk vertrok, maakte ik algauw het pastadeeg klaar in de keukenrobot. Dat kon nu enkele uren rusten en ontspannen tot ik terug kwam om mijn lunch te bereiden. Er lag nog chorizo in de koelkast van onze vakantie in Extremadura en witte bonen, ja... dat is hier gewoon een vaste waarde in de voorraadkast. Je kan me zo'n plezier doen met een kom witte boontjes met tomaat, fijngesnipperde sjalot en een lookvinaigrette... mmm... Maar we dwalen af! Spaghetti met chorizo en witte bonen dus.

Wat hebben we nodig:

  • verse spaghetti, op basis van 2 eieren, volgens het gekende recept
  • olijfolie
  • 1 kleine ui, gepeld en in fijne brunoise gesneden
  • 1 teen knoflook, gepeld en gesnipperd
  • 1 koffielepel pimenton de la Vera, agridulce
  • 400 gr pruimtomaten, gewassen, ontpit en in blokjes gesneden
  • peper van de molen
  • zout
  • 150 ml witte wijn
  • 2 koffielepels rode wijnazijn
  • gedroogde oregano
  • enkele takjes thijm, gerist
  • 1 laurierblad
  • 1 bokaal witte bonen, gespoeld en uitgelekt, uitgelekt gewicht 255 gr
  • 100 gr chorizo, in fijne plakjes en daarna in reepjes gesneden
Hoe gaan we te werk:

  • Maak het pastadeeg en laat het rusten in een ziploc zakje.
  • Zet een zware pot, type Le Creuset, op het vuur en laat hem warm worden.
  • Voeg twee eetlepels olijfolie toe en laat die opwarmen.
  • Fruit de uisnippers glazig en voeg de knoflook toe. Laat die geurig worden.
  • Kruid met het gerookte paprikapoeder en meng goed door elkaar. 
  • Voeg de tomatenblokjes snel toe, zodat het paprikapoeder niet bitter wordt.
  • Kruid met peper en zout.
  • Giet de witte wijn bij de tomaten en warm goed door.
  • Kruid met oregano, thijm en laurier.
  • Doe de uitgelekte bonen bij de tomatensaus en schep er ook de dunne plakjes chorizo bij.
  • Ondertussen breng je een pot met gezouten water aan de kook.
  • Kook de spaghetti al dente.
  • Nestel de spaghetti tussen de saus. Laat nog heel even verder garen, zodat de pasta alle smaken kan opnemen.

TIP:

Geen zin om zelf pasta te maken? Kijk dan eens in de versafdeling in de supermarkt, daar heb je heel veel keuze in verse pasta.
Heb je de chorizo graag krokant? Bak hem dan mee van zodra de uien zacht zijn.

Reacties