Gestoomde prei met mosterdvinaigrette en mimosa van ei

 

Foto Cathy Van de Moortele

Op Instagram volg ik verschillende foodbloggers en een daarvan, is June d'Arville. June woont in Antwerpen, reist veel en maakt heerlijke gerechten klaar die ze dan ook nog eens prachtig in beeld weet weer te geven. Op haar blog vind je de recepten terug. 
Toen ik dit weekend haar foto van gestoomde prei zag passeren dacht ik: huh, waarom ken ik dit gerecht helemaal niet? Het blijkt een gekend Frans gerecht te zijn. Ook al ben ik niet echt een prei fan en gebruik ik alleen prei in soep of in de wok, wou ik meteen dit bordje na maken. Ik had nog twee preien in huis en dat was ideaal. Soms is het niet moeilijker dan dat...

Wat hebben we nodig:

  • 1 ei
  • 2 preiwitten, schoongemaakt en gewassen
  • 1 koffielepel Dijon mosterd
  • 1 eetlepel appelazijn
  • 2 eetlepels olijfolie
  • peper van de molen
  • zout
  • 1/2 sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • platte peterselie, fijngesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Kook het ei hard in 9 min. Laat het afkoelen in ijswater.
  • Snij de prei in stukken van 10 cm.
  • Stoom de prei zacht. Reken hiervoor 30 min in een stoommandje.
  • Halveer de prei voorzichtig en schik ze op een bord.
  • Klop de mosterd los met de appelazijn.
  • Voeg de olijfolie geleidelijk aan toe en blijf goed kloppen tot je een mooie binding krijgt.
  • Kruid met peper en zout.
  • Voeg het gesnipperde sjalotje toe aan de vinaigrette.
  • Lepel de vinaigrette over de prei.
  • Pel het hardgekookte ei en wrijf het door een fijne rasp boven de prei.
  • Werk af met peterselie.

TIP:

We hebben dit gerechtje gegeten met vers gebakken brood en boter. Heel fris en licht als avondmaal.
Was de prei goed, zodat er geen zand meer in zit.


Reacties