Tomatensalade met munt

Foto Cathy Van de Moortele

Een avondmaal die de eenvoud zelf is, maar proeft naar de zomer: tomatensalade met munt. 
Mijn kruidenbak bulkte uit van de munt. Die heb ik allemaal afgeknipt en samengebonden om te drogen in de zon. Nog geen idee wat ik met die gedroogde munt ga doen, maar ik bedenk wel iets. Voor vandaag heb ik een tak van die munt gebruikt in mijn tomatensalade. Lekker!
Mijn brood kwam net uit de oven en was eigenlijk nog te warm om aan te snijden, maar wie zegt nu tegen tegen krakend vers brood met een lik goeie boter en een draai van de pepermolen? Ik alvast niet.

Wat hebben we nodig:

  • 3 tomaten, gewassen
  • Maldon zoutvlokjes
  • 1/4 rode ui, gepeld en fijngesnipperd
  • een 6-tal blaadjes munt, fijngesnipperd
  • olijfolie extra vierge
  • zeste + sap van 1/2 citroen

Hoe gaan we te werk:

  • Snij de kroontjes weg en halveer de tomaten. Snij de tomaten in plakken of stukken, wat je zelf liefst hebt.
  • Kruid de tomaten met zout.
  • Strooi de gesnipperde ui en munt over de tomaat.
  • Net voor het serveren, druppel je de olijfolie over de tomaatjes en rasp je de zeste.
  • Werk af met vers geperst citroensap.

TIP:

Munt kan behoorlijk gaan woekeren in je tuin. Ik knip af en toe een bundel munt af en laat die drogen. 


Reacties