Gepocheerde roereieren

Foto Cathy Van de Moortele

Ik had nog nooit gehoord van gepocheerde roereieren, tot ik ze tegenkwam op TikTok. Zalig zeg, zo'n fluffy roerei! Ik ben er zelfs vroeger voor opgestaan om ze klaar te maken. Helemaal niet moeilijk en zeker de moeite waard.

Wat hebben we nodig:

  • 3 kakelverse eieren
  • peper (ik heb Pul Biber, Aleppo peper gebruikt)
  • fleur de sel
  • verse bieslook, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een pot met water op het vuur en breng die aan de kook.
  • Kluts 3 eieren goed los tot een homogene massa. 
  • Verminder de warmte van het water tot net onder het kookpunt.
  • Met de steel van een houten lepel, roer je snel in het water tot je een kolk krijgt.
  • Giet de eiermassa in de kolk en laat die garen. Dat gaat bijzonder snel.
  • Leg een propere handdoek klaar.
  • Schep het gepocheerde roerei uit het water met een schuimspaan en laat de eieren even uitlekken op de handdoek.
  • Kruid met peper en zout.
  • Draai het ei om op je toast of op je bord en kruid ook deze kant met peper en zout.
  • Werk af met verse kruiden.

TIP:

Deze eieren zijn zo licht en fluffy. Echt proberen!
Heb je al eens eieren gekocht bij een boer in de buurt? Zo van die eieren van scharrelkippen? Ik koop zelden eieren in de supermarkt, dankzij onze gevederde dames in de tuin. En hebben we niet voldoende eieren, dan zijn hier voldoende particulieren en boeren in de buurt die je graag eitjes verkopen. En dat proef je!

Reacties