Roggevleugel

Foto Cathy Van de Moortele

Een vis die ik mis op de kaart in restaurants en toch zo lekker is! Van zodra ik de kans zie om naar de markt te gaan, koop ik roggevleugels. En voor iedereen die geen vis lust: je hebt geen idee wat je mist!
Nog een kleine 2 weken en het aspergeseizoen zit er op voor dit jaar. Ze zijn heerlijk en ik kan er niet genoeg van krijgen. Ben jij ook zo'n fan? Lekker met hollandaise saus en krieltjes.

Wat hebben we nodig:

  • 1 grote roggevleugel
  • peper van de molen
  • fleur de sel
  • olijfolie
  • boerenboter
  • 1 eetlepel kappertjes
  • 1/2 citroen
  • platte peterselie, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Dep de roggevleugel droog met keukenpapier.
  • Kruid de vis aan beide zijden met peper en zout.
  • Zet een grote pan op het vuur (ik gebruik mijn teppanyaki pan van Le Creuset) en laat die goed opwarmen.
  • Doe een scheutje olijfolie in de pan en voeg een klontje boter toe. Laat die mooi warm worden.
  • Leg de roggevleugel in de pan en laat hem op één kant mooi korsten.
  • Met een brede spatel draai je de vis om en laat je de andere kant garen.
  • Verdeel de kappertjes over de pan.
  • Pers de halve citroen uit over de vis.
  • Werk af met peterselie.

TIP:

Is je roggevleugel heel dik? Zet hem dan nog 5-7 min in een oven van 180°C.

Reacties