Linguine met krab

Foto Cathy Van de Moortele

Ik heb al weken zin in krab, maar ik geraakte maar niet op de markt. Die gekookte krabpoten zaten in mijn hoofd en ik moest ze hebben. Dus reed ik na het werk naar Delhaize en was heel erg blij om enkele exemplaren in mijn mandje te kunnen leggen. Want wees nu eens serieus: wie zou dit nu niet lekker vinden?

Wat hebben we nodig:

  • linguine voor 2 personen
  • zout
  • chili olie met knoflook
  • 1 sjalotje, gepeld en fijngesnipperd
  • 50 ml witte wijn
  • 150 gr gekookt krabvlees
  • platte peterselie, gesnipperd
  • peper van de molen
  • sap en zeste van 1/2 citroen
  • 125 ml room

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een pot met ruim, gezouten water op het fornuis en breng het water aan de kook.
  • Kook de pasta al dente.
  • Ondertussen zet je een diepe hapjespan op het vuur en laat je die al opwarmen.
  • Voeg een flinke scheut chili olie met knoflook toe en laat die warm worden.
  • Fruit het sjalotje glazig.
  • Blus met de witte wijn.
  • Voeg het krabvlees toe en strooi er de helft van de peterselie over. Roer de krab door de saus.
  • Schep de al dente pasta in de pan en doe er een pollepel pastakookvocht bij. 
  • Laat de pasta nog even verder garen in de saus.
  • Kruid bij met peper en verfris de saus met het sap en de zeste van 1/2 citroen.
  • Roer de room door de pasta, warm nog even goed door. Strooi de rest van de peterselie erover en verdeel over 2 kommen.

TIP:

Ik heb mijn linguine zelf gemaakt, van 50 gr ei (1 ei), 50 gr semola en 50 gr pastabloem "00". Die heb ik na het uitrollen door mijn Italiaanse chitarra gehaald (de kant met de iets bredere snaren), waardoor ik deze linguine kreeg. Als je je pasta niet zelf maakt, probeer dan eens de verse pasta's uit de versafdeling in de supermarkt.
Na het confijten van knoflook, hou ik een deel van de geurige olie apart in een flesje. Ik doe er graag wat chili bij om de olie nog extra smaak en pit te geven. Je kan ook gewoon olijfolie in de pan doen en er dan wat fijngesnipperde chili en plakjes knoflook aan toevoegen.






Reacties