Chocolade chunk muffins

Foto Cathy Van de Moortele

Heel lang geleden, toen ik in Portland, Oregon woonde, kwam ik wel vaker bij de Starbucks en dan niet zozeer voor de koffie maar wel voor de muffins. Zowel de chocolade muffins als de lemon poppy seed konden mij een brede glimlach bezorgen. Ze waren ook bijzonder groot en ik kon ze niet in 1x opeten.
Ik eet nog steeds graag muffins en het zijn nog steeds dezelfde smaken die me weten te bekoren.
Ik ben van plan om deze muffins deze week als ontbijt te serveren. Misschien doorgesneden en dan een lik Philadelphia roomkaas erop en wat verse framboosjes. Wat denk je?

Wat hebben we nodig:

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 180°C en zet een bakplaat met een muffinvorm klaar.
  • Meng de bloem met de suiker, het bakpoeder, bicarbonaat, zout en cacaopoeder in een kom.
  • Meng de melk met het ei, boter en koffie extract.
  • Voeg de natte ingrediënten toe aan de droge en meng kort met een houten lepel, tot de bloem bijna niet meer te zien is. Meng niet langer dan nodig om taaie muffins te vermijden.
  • Roer de chocolade chunks door het behoorlijk dikke beslag.
  • Verdeel het beslag over de 6 vormpjes.
  • Duw in elke muffin nog enkele chocolade chunks, zodat die mooi zichtbaar en zacht zijn na het bakken.
  • Laat de muffins afkoelen in de vorm op een rooster.

TIP:

Verwarm de muffins net voor het eten 30 sec in de microgolf.
Vind je geen chocolade chunks in jouw buurt? Neem dan goeie fondant chocolade in hak die in stukjes.

Reacties