Pasta alla chitarra met beurre noisette en salie

Foto Cathy Van de Moortele

Bij de groenteboer vond ik verse knoflook. Nooit eerder had ik die gekocht, maar ik hoorde dat hij minder uitgesproken van smaak en wat frisser was. Ik besloot het er op te wagen en kocht enkele bollen. De salie bloeit weelderig op mijn terras en ik ben dol op beurre noisette met dit geurige kruid. Doe daar bij de dunne plakjes knoflook.. heerlijk!

Wat hebben we nodig:

  • 150 gr verse pasta alla chitarra (of spaghetti)
  • zout
  • 100 gr boerenboter
  • 10 blaadjes salie, gespoeld
  • 4 tenen verse knoflook, gepeld en in dunne plakjes gesneden
  • peper van de molen
  • Parmezaanse kaas

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een pot met ruim, gezouten water op het fornuis en breng die aan de kook.
  • Leg de pasta klaar.
  • In een diepe hapjespan laat je de boter smelten en langzaam kleuren tot het heerlijk naar koekjes begint te ruiken.
  • Voeg de salie en de plakjes knoflook toe en kruid met peper van de molen.
  • Ondertussen kook je de pasta al dente.
  • Eens de plakjes knoflook een lichtbruine kleur krijgen, voeg je de al dente pasta toe, samen met een pollepel pastakookvocht.
  • Werk af met flink wat vers geraspte Parmezaanse kaas.

TIP:

Pasta alla chitarra kan je ook gedroogd kopen, vaak in Italiaanse winkeltjes of traiteurszaken. Je kan ook spaghetti kopen. Zoek eens spaghetti bij de verse producten in de supermarkt, je zal verbaasd zijn over het verschil met gedroogde pasta.
Ik maak zelf mijn pasta alla chitarra. De chitarra is een Italiaans keukenapparaat met snaren, waar het pastavel doorgeduwd wordt. Op die manier krijg je heel dunne of iets dikkere sliertjes pasta.

Reacties