Tomatencouscous

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hou van couscous en van de snelheid om die klaar te maken. Ik heb het hier dan niet over de Noordafrikaanse couscous die heel wat meer tijd in beslag neemt en allicht veel beter smaakt dan onze snel-klaar-couscous. Maar dit is het alternatief wat hier wel vaker klaar gemaakt wordt.
Normaal gezien giet ik kokend water over de couscous, dek ik hem af en laat ik hem wellen. Dat duurt maar enkele luttele minuten. Daarna fluf je hem op met een vork en werk je hem af met een klontje boter.
Vandaag wou ik de couscous extra smaak geven: tomaat! Ben je er klaar voor?

Wat hebben we nodig:

  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 kleine ui, gepeld, gehalveerd en in fijne ringen gesneden
  • zout
  • peper van de molen
  • 1 blik tomatenblokjes van een goed merk (400 gr netto)
  • 300 ml water
  • 200 gr couscous
  • 50 gr verse, gedopte erwtjes
  • klontje boter
  • 1/2 citroen

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de olijfolie in een opgewarmde pot en laat die ook warm worden.
  • Fruit de uiringen aan tot ze wat zachter zijn.
  • Kruid met zout en peper van de molen.
  • Voeg de tomatenblokjes en het water toe en breng de saus aan de kook.
  • Giet de couscous in de pot en roer goed om.
  • Laat de couscous garen op een medium vuur. Dit duurt niet lang, loop dus niet te ver weg zodat de couscous niet mushy wordt.
  • Ondertussen kook je de erwtjes gaar in licht gezouten water.
  • Giet de erwtjes af en roer ze door de gare couscous, met een klontje boter.
  • Verfris de couscous met het sap van 1/2 citroen.

TIP:

Deze couscous kan je zowel warm als koud eten. Ideaal dus om restjes mee te nemen naar het werk.
Kijk op de verpakking van jouw couscous hoeveel water je nodig hebt voor de hoeveelheid couscous die je wilt maken.



Reacties