Gelamineerde pasta

Foto Cathy Van de Moortele

Heel lang geleden dat ik nog eens gelamineerde pasta gemaakt had. Ik had platte peterselie mee gebracht van bij de groentenboer en de blaadjes waren heel fijn en zacht. Dat bracht me meteen op het idee om nog eens pasta te lamineren. Het ziet er ook wel heel chique uit, die pasta met die blaadjes er in, vind je ook niet? Van de gelamineerde vellen heb ik ravioli gemaakt. Wil je dat ook eens proberen? Dan vind je daar morgen het recept voor.
De gelamineerde vellen kan je verwerken zoals je zelf wilt: lasagnebladen voor een open lasagne bijvoorbeeld, pappardelle of ravioli of farfalle.

Wat hebben we nodig:

  • 4 eieren (200 gr in totaal)
  • 200 gr pastabloem
  • 200 gr semola
  • platte peterselie, enkel de blaadjes (haal alle steeltjes weg, hoe klein ze ook zijn)

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de eieren in de Kenwood. Klop de eieren los met de K-klopper.
  • Voeg de twee soorten bloem toe en meng goed tot een samenhangend deeg.
  • Pak het deeg in plastic (ik stop het in een herbruikbaar silicone zakje met ritssluiting) en laat het 30 min rusten op je werkblad.
  • Verdeel het deeg in 4 gelijke delen. Haal één deel uit het zakje en sluit het zakje zodat de andere porties deeg niet uitdrogen.
  • Rol 1 deel deeg uit met de deegrol tot het door de rollen van je pastamachine kan.
  • Haal het deeg een paar keer door de eerste standen.
  • Verklein nu telkens de rollen door voor een groter nummer te kiezen. Mijn pastamachine begint bij 0 en ik ga door tot en met nummer 5.
  • Leg het pastavel voor op je werkblad. Beleg de helft van het vel met kleine peterselieblaadjes. Leg ze niet te ver uit elkaar. Dek voorzichtig af met de tweede helft en druk aan.
  • Haal dit pastavel weer door de machine op stand 5 en daarna op stand 6.
  • Je gelamineerde pasta is nu klaar om verwerkt te worden.
  • Ga verder met de volgende porties tot alle pasta gelamineerd is.

TIP:

Wil je ravioli maken van deze pastavellen? Werk dan per portie, zodat het deeg niet te droog wordt voor je het vult.

Reacties