Roomijs van frambozen

Foto Cathy Van de Moortele

Jaren geleden kocht ik mijn eerste roomijsmaker. Een klein toestel, waarbij de emmer in de vriezer moest bewaard worden. De ijsemmer stond vaker op het rek dan in de vriezer, gewoon omdat die emmer teveel plaats innam in de vriezer en er zeker 24u op voorhand in moest, wat niet altijd lukte. 
Toen ik gisteren besliste om een nieuwe roomijsmaker te kopen, kwamen zoveel ideeën in me op. Ik had net frambozen geplukt in onze moestuin en dat zou mijn eerste roomijs worden. Gaaf toch!
Volg de instructies op jouw roomijsmaker, want die kunnen anders zijn dan de instructies bij mijn toestel. Ik heb gekozen voor de Boretti B100.

Wat hebben we nodig:

  • 500 gr frambozen
  • 200 gr fijne griessuiker
  • 40 ml water
  • 200 ml slagroom
  • sap van 1/2 citroen

Hoe gaan we te werk:

  • Spoel de frambozen voorzichtig in een kom met koud water (geen stromend water, daar zijn ze te kwetsbaar voor) en laat ze daarna uitlekken.
  • Doe de frambozen in een blender en mix ze glad.
  • Voeg de suiker, het water, de slagroom en het citroensap toe.
  • Mix alles glad in de blender. 
  • Giet het beslag door een fijne metalen zeef, zodat de pitjes van de frambozen er uit zijn. Gooi de pitjes weg.
  • Giet het beslag in de roomijsmaker en laat het toestel zijn werk doen.
  • Schep het roomijs over in een bakje voor de vriezer of geniet er meteen van!
Foto Cathy Van de Moortele


TIP:

Naar een recept van Stefan Elias, auteur van oa het Belgisch Bakboek.

Foto Cathy Van de Moortele





Reacties