Synergie brood

Foto Cathy Van de Moortele


Ik experimenteer graag met mijn zelfgemaakte brood. Bloemsoorten mengen, verhoudingen aanpassingen naar waar ik op dat moment zin in heb. Dit Synergie brood is licht, luchtig en bevat net genoeg pitjes om een extra knabbeltje te hebben. Het Synergie meel kan je puur gebruiken voor een gezond en donker brood, maar ik heb er deze keer maar een klein beetje van gebruikt. Gewoon, omdat ik dat zo wou.

Wat hebben we nodig:

  • 280 gr water
  • 12 gr verse gist
  • 400 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 100 gr Synergie meel
  • 7 gr zout
  • 15 gr boter

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het water in de kom van de Kenwood en breek er de gist in.
  • Met een garde los je de gist op in het water.
  • Stort de bloem en het meel op het vocht.
  • Leg het zout en de boter op de droge ingrediënten.
  • Met de kneedhaak laat je de Kenwood de ingrediënten 11 min mengen op stand 1-2 (niet hoger zetten voor het kneden van brooddeeg).
  • Maak een losse bal van het deeg en laat die 20 min rusten in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Ontgas het deeg en vouw de bovenkant over de onderkant, de linkerkant naar het midden en de rechterkant over de linkerkant.
  • Maak nu een strakke bal van het deeg en leg die opnieuw in de lichtjes ingevette kom met deksel. Laat het deeg deze keer 25 min rusten.
  • Bestuif een rond rijsmandje met wat bloem.
  • Ontgas het deeg opnieuw en bol het opnieuw strak op. Leg de deegbal in het rijsmandje, met de naad naar boven.
  • Dek af en laat het deeg 45 min rijzen in het rijsmandje, afgedekt met een keukenhanddoek.
  • Verwarm de oven voor op 240°C.
  • Bestuif de onderste schaal van de Emile Henry broodbakbol met wat bloem.
  • Draai het rijsmandje voorzichtig om, op de onderste schaal. Het brood zou ondertussen in volume moeten verdubbeld zijn.
  • Bestuif het brood lichtjes met bloem.
  • Snij het brood in met een lame.
  • Zet de koepel op de schaal en schuif het brood zo in de oven, gedurende 20 min.
  • Verwijder de koepel, verminder de warmte naar 220°C en bak het brood nog 18 min.
  • Haal de schaal uit de oven en laat het brood afkoelen op een rooster.

TIP:

De Emile Henry producten zijn keramische schalen, die heel goed warmte opnemen en zorgen voor krokant brood met een luchtig kruim. De meeste broden die ik bak, worden gebakken in één van deze vormen.
Verse gist staat hier altijd klaar in de koelkast en ik bewaar het in een tupperware doosje met deksel. Je kan verse gist ook invriezen. Gebruik er dan alleen iets meer van (bv 16 gr ipv 12). Leg de bevroren gist rechtstreeks in het water, het zal heel snel oplossen.
Synergie is het brood dat aangeprezen wordt door Sonja Kimpen. Ik koop dit meel met spelt, bij Wittevrongel in Eeklo.

Reacties