Krokant gebakken zalm

Foto Cathy Van de Moortele

Toen ik de foto postte op Instagram, van mijn krokant gebakken zalm met gefrituurde sjalotjes, kreeg ik spontane vragen toegestuurd, over hoe ik de zalm gebakken had.

Ik moest nog bloem en verse gist ophalen in mijn vertrouwde winkel en zag daar Cuissana van Sublimix op de rekken staan. Ik had vroeger nog gebakken met cacaoboter, maar vond de verpakkingen te groot. Deze verpakking is ideaal voor de thuiskok. Cuissana is pure cacaoboter en toch proef je nergens cacao. Het is een heel fijn product om vlees/vis mee te bakken, zonder dat je nog extra vetstof moet toevoegen. Cuissana zorgt voor een mooi krokant korstje en wie wil dat nu niet?

Wat hebben we nodig:

  • 1 stuk zalmfilet zonder vel
  • pure cacaoboter Cuissana van Sublimix
  • peper van de molen
  • zout

Hoe gaan we te werk:

  • Dep de zalm mooi droog met keukenpapier en verwijder eventuele graten. 
  • Strooi een laagje Cuissana in een schaaltje.
  • Duw de zalmfilet in de Cuissana en druk goed aan.
  • Draai om, schud even met het schaaltje zodat de Cuissana weer mooi verdeeld is en duw de zalmfilet opnieuw in de Cuissana.
  • Kruid met peper en zout.
  • Laat een pan (ik hou van gietijzer) goed heet worden. Voeg geen vetstof toe.
  • Leg de zalm in de pan en laat hem mooi krokant bakken. Draai de zalm niet om eer je zeker weet dat de korst zich gevormd heeft.
  • Draai om en laat de andere kant bakken.
  • Klaar!

TIP:

Ik zet graag een tweede gietijzeren pan (iets kleinere diameter) op de vis, zodat hij zeer goed contact maakt met de pan waarin hij gebakken wordt. 
Je kan de zalm ook perfect bakken op dezelfde manier, in een gietijzeren grillpan, zodat je mooie grill-lijntjes krijgt.
Verdeel niet teveel van de cacaoboter in het schaaltje. Gezien je er vis in ligt, kan je de cacaoboter nadien niet meer gebruiken voor vlees. Begin met weinig, toevoegen kan nog altijd. Je hebt maar een dun laagje nodig. Ik ervaar dat deze methode beter werkt dan dat je de vis of het vlees bestrooit met Cuissana (het wil dan wel eens klonteren omdat er teveel op ligt). 
Cuissana komt in poedervorm en is heel spaarzaam in gebruik.

Reacties