Kippenbouillon

Foto Cathy Van de Moortele

Ik ben gek op vers gemaakte bouillon en dan voornamelijk kippenbouillon. Kippenkarkassen zijn zeer geschikt om bouillon mee te maken. Ik stop de afgekoelde karkassen van (gebraden) kip na het garen in een ziploczak en bewaar die in de vriezer. Wanneer ik groenten schoonmaak, dan was ik het groentenafval grondig en stop die bij de karkassen in de ziploc zak. Wanneer de zak vol is, kan ik heerlijke kippenbouillon maken. 

De bouillon gaat heet in de flessen en bokalen en die worden na het toeschroeven meteen omgedraaid om af te koelen. Zo kan er geen lucht bij. Nadien bewaar ik de flessen in de koelkast. Heb je niet zoveel ruimte in je koelkast? Dan kan je de bouillon ook invriezen. Of je maakt een kleinere hoeveelheid. Teveel water gebruikt? Laat de bouillon wat langer inkoken zodat hij geconcentreerder wordt.
Dit is maar een voorbeeld van wat ik regelmatig in mijn bouillon doe. Het aanbod van de groenten varieert naargelang wat we de weken daarvoor gegeten hebben. Kijk wat jij gebruikt en maak je eigen samenstelling, dit is geen exacte wetenschap.

Wat hebben we nodig:

  • kipkarkassen
  • steeltjes van 1 bos peterselie (of koriander)
  • 3 laurierblaadjes
  • 20 peperkorrels, geplet
  • 2 steranijsjes
  • 3 tenen look, gepeld
  • de buitenste rokken van ui (die je anders zou weggooien - niet de pel)
  • 2 extra uien, gepeld
  • het donkere deel en de worteleinden van 2-3 preien
  • de voet van selder
  • schillen van knolselder
  • schillen van wortelen
  • 2 extra wortelen, in stukken gebroken
  • 2 takjes rozemarijn
  • enkele takjes verse thijm
  • de voet en stelen van venkel
  • uiteinden van courgette
  • resten van pijpajuin (worteltjes en donkergroene delen die je anders zou weggooien)

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de karkassen in je grootste kookpot.
  • Voeg alle ingrediënten toe en overgiet ruim met koud water.
  • Zet een deksel op de pot en breng het water aan de kook.
  • Verminder de warmte naar medium en laat de bouillon een paar uur zachtjes garen.
  • Haal de kippenkarkassen uit de bouillon en gooi ze weg.
  • Giet de bouillon door een puntzeef (chinois) en duw met een lepel zoveel mogelijk het vocht uit de groenten.
  • Giet de gezeefde bouillon in schone flessen. Gebruik hiervoor een trechter, zodat de randen niet vuil worden.
  • Sluit de flessen onmiddellijk met de deksels en draai de flessen ondersteboven om zo af te koelen.
  • Bewaar de bouillon in de koelkast.

TIP:

Dit is een basisrecept. Je ziet dat er nog geen zout aan toegevoegd is. Dat doe ik pas op het moment dat ik de bouillon gebruik. 
Dit vind ik niet geschikt om in de bouillon te doen: resten van koolsoorten, aardappelschillen (dat zou de bouillon troebel maken).
Als je onzuiverheden (grijsachtig schuim) ziet verschijnen op het oppervlak van je bouillon, schuim die dan af en gooi ze weg.
Ik maak gebruik van deze bouillon om soepen te maken, als basis voor sauzen,..

Reacties