Croque monsieur

Foto Cathy Van de Moortele

Niets wereldschokkends, gewoon eenvoudig maar lekker. Dat mag ook eens, na de overdaad van de feestdagen. 

Ik bak niet zo vaak witbrood, maar als ik het bak, dan voorzie ik altijd dat ik gekookte ham en raclettekaas in huis heb. Op de tweede dag, wanneer het witbrood al een beetje oudbakken is, worden hier croque monsieurs gemaakt. Ik hou van raclette, omdat die zo mooi wegsmelt en zacht van smaak is. Kies voor een smaakvolle ham, ovengebakken is altijd meegenomen.

Wat hebben we nodig:

  • 6 sneden witbrood
  • boter
  • 3 sneden ovengebakken ham, van de vetrand ontdaan
  • 8 plakjes raclette, van de korstjes ontdaan
  • zoet paprikapoeder
  • sausjes naar smaak
  • augurken, zilveruitjes, ..

Hoe gaan we te werk:

  • Zet de electrische grill klaar op de croque monsieur stand.
  • Beboter 3 sneden brood en beleg ze met ham.
  • Verdeel de plakjes kaas over het brood. Sommige plakjes zal je een beetje moeten versnijden, maar na het grillen merk je daar niets meer van.£
  • Bestuif de kaas met wat paprikapoeder en dek af met de resterende sneden brood.
  • Grill de croques tot de kaas mooi gesmolten is.
  • Serveer met sausjes naar keuze, augurkjes, zilveruitjes,..

TIP:

Dit is zo'n recept dat iedereen wel eens maakt. Niets mis mee maar wel een welkome afwisseling in de broodmaaltijd.
 

Reacties