Cakepops

Foto Cathy Van de Moortele

Na het maken van mijn Russische cakejes, had ik nog wat cakekruimels over, zo'n 200 gr. Jammer om weg te gooien, ideaal om cake pops van te maken. Ergens diep in mijn geheugen, zie ik lollystokjes liggen in mijn voorraadkast en ja hoor, daar lag het pakje, ongeopend, verlangend om gebruikt te worden. Zo konden we genieten van 10 heerlijke cakepops, een leuke traktatie.

Wat hebben we nodig:

  • 200 gr cake
  • 25 gr boerenboter
  • 50 gr bloemsuiker
  • 1 koffielepel room
  • 200 gr fondant chocolade, grof gehakt
  • versiering

Hoe gaan we te werk:

  • Breek de cake in stukken en cutter ze tot kruimels in de keukenrobot met het mes.
  • Klop de boerenboter met de bloemsuiker en de room en meng er de cakekruimels onder.
  • Weeg de vulling af, verdeel in 10 gelijke porties en rol er balletjes van.
  • Leg de balletjes op een bakplaatje met bakpapier en laat ze 1u opstijven in de diepvriezer.
  • Laat de chocolade smelten au bain marie (ik gebruik de chocoladesmeltstand op mijn Stoves), in een hoog, smal pannetje.
  • Zet een stuk piepschuim of oasis klaar op een bakplaatje met bakpapier of een silicone matje.
  • Haal de helft van de balletjes uit de vriezer en werk snel. 
  • Doop 0.5cm van 1 kant van een lollystokje in de gesmolten chocolade. 
  • Steek het stokje met de chocoladekant in een bevroren cakeballetje. Stop het stokje niet te diep, zodat je er niet in bijt wanneer je een hap neemt.
  • Hou het pannetje met de gesmolten chocolade schuin en haal het cakeballetje er vlot door. 
  • Tik het stokje tegen de rand van het pannetje af, terwijl je het balletje ronddraait boven de pan, zodat overtollige chocolade kan afdruppen.
  • Als er geen chocolade meer afdrupt, zet je de cakepop vast in het piepschuim.
  • Bestrooi met wat versiering en laat drogen.
  • Ga zo verder voor alle balletjes.

TIP:

Ik had geen piepschuim of oasis in huis, maar de lollystokjes pasten precies in de gaatjes van mijn schuimspaan, die ik in een hoge, smalle vaas zette.
Kies eens voor roze chocolade pallets ipv fondant chocolade, voor een frisse frambozensmaak.
Serveer de cakepops op kamertemperatuur maar bewaar ze in de koelkast.



Reacties