Kippensoep

Foto Cathy Van de Moortele
Kerstmis is niet meer zo ver af. Zet maar al een soupmaker op je verlanglijstje. Ik kan je garanderen dat je daar veel plezier zal van hebben. Je kan kiezen voor een gebonden, fluweelzachte soep, een licht gemixte soep of een soep met brokjes. Voor elk wat wils dus. De soupmaker die ik heb, laat je ook nog de keuze tussen soep voor 2-3-4 personen en je kan in de soupmaker ook sauteren, bv uitjes of spek aanfruiten, vooraleer je de rest toevoegt. Zalig toch? Ik raak hem alvast niet beu en
Dit is mijn recept voor kippensoep in de soupmaker.
experimenteer telkens opnieuw met andere recepten. Je kan de soep ook heropwarmen in de soupmaker en je kan de soepkan uit de houder halen om hem af te wassen.

Wat hebben we nodig:
  • 1 grote ui, gepeld en in fijne brunoise gesneden
  • 1 grote wortel, geschraapt en in fijne brunoise gesneden
  • 1 selderstengel, in fijne brunoise gesneden
  • 1 prei, fijngesnipperd
  • 150 gr kip, gegaard en in stukjes getrokken
  • 750 ml tot 1l kippenbouillon, heet
  • 150 gr gehakt, tot soepballetjes gedraaid
  • 50 gr wokmie (of vermicelli)
  • peper en zout
  • verse peterselie, gesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de groentjes in de kom van de soupmaker.
  • Voeg de kip toe en overgiet met de bouillon tot aan het streepje voor 4 personen.
  • Kies voor setting Chunky (met brokjes) en zet het deksel op de soupmaker.
  • Laat de soupmaker zijn programma afwerken. Op het einde van de kooktijd, word je verwittigd dat de soep klaar is. De soep wordt nu warmgehouden.
  • Verwijder het deksel en voeg de nog rauwe soepballetjes en de wokmie toe.
  • Zet het deksel weer op de soupmaker en laat hem nog 10 min warmhouden.
  • Kruid met peper en zout en werk af met verse peterselie.
TIP:

Heb je geen soupmaker, dan kan je deze soep ook op het vuur klaarmaken.
Ik vertrek van zelfgetrokken bouillon en heb voor deze soep 3 kippenbovenbouten gebruikt. Deze heb ik samen met prei, ui, selder, wortel, laurier, peperbollen opgezet en een ruime hoeveelheid water. De bouillon heeft een uurtje gesudderd en dan heb ik hem gezeefd en het vlees van de botten getrokken. Het kippenvlees voeg je weer toe aan de soep. De gare groenten uit de bouillon hebben hun dienst gedaan en heb je niet meer nodig. Ik geef ze aan de honden bij hun maaltijd.

Reacties