Butternut in butternut

Foto Cathy Van de Moortele
Dat Delhaize mijn favoriete winkel is, weet ik al zeker 25 jaar. Ik vind er alles wat ik nodig heb en als ik toch iets wil wat ze niet in hun assortiment hebben, dan is een berichtje aan de winkel vaak voldoende om het product alsnog in huis te halen. Service boven alles.
Dat Delhaize ook een leuk tijdschriftje boordevol nieuwtjes en recepten heeft, vind ik ook mooi meegenomen. Ook hun YouTube recepten zijn de moeite waard. Vandaag heb ik zo'n YouTube recept gebruikt voor deze butternut in butternut. Wat een romige crème als vulling voor de aardse butternut. Een mooie balans!
Omdat we in onze gemeente onze eigen geitenboer hebben, moest ik uiteraard zijn verse geitenkaas gebruiken. Sedert kort is een deel van hun assortiment ook bij onze plaatselijke Delhaize te verkrijgen. Weer gewonnen!

Wat hebben we nodig:
  • 1 butternut, in de lengte gehalveerd en ontpit
  • 125 gr verse geitenkaas
  • 50 gr Parmezaanse kaas, geraspt
  • 50 ml culinaire room
  • 2 eieren
  • peper en zout
  • nootmuskaat
  • cayennepeper
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 180°C. Zet een ovenschaal klaar, waar de butternuthelften net in passen.
  • Leg de butternuthelften in de schaal, met het vruchtvlees naar boven.
  • Rooster de butternut 1u of tot hij goed gaar is.
  • Schep voorzichtig het vruchtvlees uit de butternuthelften en wees voorzichtig, zodat de schil niet breekt.
  • Doe het vruchtvlees in de keukenrobot met het mes.
  • Voeg de geitenkaas, Parmezaanse kaas en room toe.
  • Cutter alles mooi glad. Gebruik een spatel om de randen eens naar beneden te duwen.
  • Voeg de eieren één voor één toe, terwijl de keukenrobot draait.
  • Kruid met peper, zout en nootmuskaat.
  • Schep deze vulling in de lege schillen.
  • Zet de butternuts nog 25 min in de oven.
  • Bestuif de crème met wat cayennepeper.
TIP:

Met een frisgroene salade (notensla is lekker pittig bij dit romig gerecht) en vers gebakken brood, is dit een heerlijke herfstmaaltijd.

Reacties