Waterzooi

Foto Cathy Van de Moortele
Een streekgerecht uit Gent: waterzooi met kip. Of ik dat wou klaarmaken op het werk? Uiteraard. Ik wist alleen niet hoe het er moest uitzien, want ik had nog nooit eerder waterzooi gegeten. Gelukkig is er altijd internet en na het lezen van enkele recepten, heb ik er mijn eigen versie van gemaakt. Na het werk heb ik thuis het recept nog eens uitgeprobeerd en goed bevonden en nu is het klaar voor jullie!

Wat hebben we nodig:
  • 1 grote kip
  • 2.5 l water
  • 2 bouillonblokjes
  • het groen van 1 prei, gewassen en in stukken gesneden
  • 2 stengels groene selder, gewassen en in stukken gesneden
  • 1 wortel, in stukken gesneden
  • 1 grote ui, ongepeld, doormidden gesneden
  • 6 peperkorrels
  • zout naar smaak
  • peterseliestengels
  • 2 blaadjes laurier
  • enkele takjes thijm
  • 2 wortels, geschraapt en in julienne gesneden
  • 1 ui, gepeld en in fijne brunoise gesneden
  • 1 stengel bleekselder, gewassen en in fijne brunoise gesneden
  • 40 gr vetstof
  • 40 gr vloeiende bloem
  • 800 ml bouillon, heet
  • 100 ml culinaire room
  • 1 eierdooier
  • peper van de molen
  • zout naar smaak
  • scheutje citroensap
  • verse peterselie, fijngesnipperd
Hoe gaan we te werk:
  • Doe de kip in een grote pot en overgiet ze met het water.
  • Breng de kip aan de kook.
  • Voeg de prei, selder, wortel, ui, peperkorrels, zout, peterseliestengels, laurier en thijm toe.
  • Kook de kip gaar en schep ze uit de bouillon.
  • Zeef de bouillon en gooi de groenten weg (die hebben hun smaak afgegeven).
  • Laat de kip een beetje afkoelen en verwijder dan het vel, vet en botjes.
  • Kook de wortelreepjes, uisnippers en selderblokjes gaar in wat bouillon.
  • Smelt de vetstof en roer er de bloem onder tot je een mooie roux bekomt.
  • Voeg telkens beetjes bouillon toe en klop goed tot een gladde saus.
  • Mix de saus met een staafmixer.
  • Voeg de stukjes kip en de gegaarde groentjes toe.
  • Maak een liaison van de room met de eierdooier en roer die door de waterzooi. Die mag nu niet meer koken.
  • Werk af met peper van de molen, zout en een scheutje citroensap.
  • Strooi flink wat verse peterselie over de waterzooi en dien op in mooie kommen.
TIP:

Lekker met gekookte krieltjes, rijst of aardappelpuree.
Ik gebruikte mijn snelkookpan om de kippenbouillon te maken.
Bewaar de rest van de bouillon voor andere bereidingen.

Reacties