Chocolade fudge cake

Foto Cathy Van de Moortele
Een vaste waarde wanneer we in Florida zijn: kooktijdschriften kopen. Ik ben er gek op! Ik doe niets liever dan in kooktijdschriften bladeren om inspiratie op te doen. Toen ik een tijdschrift vond dat volledig gewijd was aan recepten in gietijzeren pannen, wist ik, dat ik me ooit zo'n pannenset zou aanschaffen. Het was te duur om die zware pannen naar België mee te nemen, maar ondertussen heb ik er 2 in huis en er zullen nog andere formaten volgen binnenkort. Geniet van deze zachte chocolade fudge cake.

Wat hebben we nodig:
  • 85 gr Callebaut callets
  • 120 ml water, kokend
  • 100 gr boter, op kamertemperatuur
  • 300 gr kristalsuiker
  • 2 eieren
  • 1 koffielepel vanille extract
  • 240 gr patisseriebloem, gezeefd
  • 5 gr natriumbicarbonaat
  • 200 gr zure room
  • 100 ml slagroom
  • 225 gr Callebaut callets
Hoe gaan we te werk:
  • Verwarm de oven voor op 175°C. Zet een grote gietijzeren pan klaar. Vet de pan lichtjes in met wat olie.
  • Doe de callets in een warmtebestendige kom en giet er het kokend water over. Roer om de chocolade op te lossen.
  • Klop de boter romig met de suiker.
  • Schraap de kantjes af.
  • Voeg de eieren en de vanille toe en klop verder op.
  • Meng de bloem met het natriumbicarbonaat en spatel de droge ingrediënten onder de natte.
  • Spatel de zure room door het beslag.
  • Giet het beslag in de pan.
  • Verwarm de slagroom. 
  • Giet de hete slagroom over de callets en roer tot een mooie chocoladesaus.
  • Giet de chocoladesaus over het beslag en gebruik een mes om de cake te marmeren.
  • Zet de pan 30 min in de oven.
  • De cake is klaar wanneer de zijkanten loslaten van de pan.
  • Laat de cake 5 min afkoelen en serveer warm.
TIP:

Je kan ook wat oploskoffie toevoegen aan het water met de callets als je daar van houdt. Of je voegt koffie extract toe ipv vanille extract.
De callets van Callebaut zijn ideaal om te gebruiken bij bereidingen waarbij chocolade moet gesmolten worden.

Reacties