Tomatensalade

Foto Cathy Van de Moortele
Eenvoudiger kan bijna niet. Ik zag ze in de supermarkt, dat bakje met tomaten in alle kleuren en vormen en ik wist meteen dat ik ze moest meenemen. Ik had al coeur de boeuf tomaten in huis en er stond basilicum op de vensterbank en verse thijm in de tuin. Het was bijna tijd om te lunchen en ook al zou dat niet zo zijn geweest, ik was er vroeger voor aan tafel gegaan.

Wat hebben we nodig:
  • gemengde tomaten in verschillende kleuren en vormen
  • Maldon zoutvlokken
  • thijm
  • 1 eetlepel balsamico
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 teen look, gepeld en geperst
  • handvol rucola
  • peper van de molen
  • basilicum, gescheurd
  • 1/2 bûche geitenkaas, in plakken gesneden
  • 1 pijpajuintje, schoongemaakt en in ringetjes gesneden
Hoe gaan we te werk:
  • Snij kleine tomaatjes in helften, grotere in vieren of in plakken.
  • Doe alle gesneden tomaten in een vergiet en strooi er flink wat zoutvlokken over. Het zout zal de smaken meer naar voor brengen en overtollig vocht verwijderen.
  • Laat de tomaten uitlekken.
  • Kruid de tomaten met oregano.
  • Maak een dressing van de balsamico, olie, look en peper.
  • Schik de tomaten mooi op een bord en druppel er de dressing over.
  • Meng de rest van de dressing met de rucola en leg die in het midden van het bord.
  • Werk af met gescheurde basilicum.
  • Leg de plakjes geitenkaas even onder de grill, tot die net smelt.
  • Verdeel de geitenkaas over de salade en strooi er de pijpajuintjes over.
TIP:

Uiteraard ook lekker met mozzarella ipv geitenkaas.

Reacties