Hush puppies

Foto Cathy Van de Moortele

Om ons 25-jarig huwelijk te vieren, zouden we naar New Orleans gaan. Ik was er ooit geweest voor een kortverblijf, toen ik au pair was in Portland, Oregon. De stad was prachtig, ik hield van de straatmuziek, de uitbundige sfeer tijdens Mardi Gras, het Creoolse eten en de rustige tochtjes met de paddlewheeler op de Mississippi River.
Ik keek heel erg uit naar onze vakantie in New Orleans en ging al op zoek naar restaurantjes, kookworkshops, musicaltickets en uitstapjes... maar toen gooide corona roet in het eten en ging de reis niet door. Mijn AstraZenica vaccin werd niet aanvaard door de US. Een streep door onze rekening...
Vandaag maken we hush puppies, een beignet gemaakt van maïsmeel met fijngesnipperde ui. Hush puppies worden vaak geserveerd met gefrituurde vis, maar aangezien gefrituurd met gefrituurd niet past in mijn hoofd, serveer ik deze hush puppies met een stukje kabeljauw uit de oven en een frisse salade.

Wat hebben we nodig:

  • 65 gr bloem
  • 150 gr fijn, geel maïsmeel
  • 8 gr zout
  • 10 gr bakpoeder
  • 10 gr fijne griessuiker
  • snuifje cayennepeper
  • 75 gr ui, gepeld en zeer fijn gesnipperd (of geraspt)
  • 1 ei
  • 25 gr boter, gesmolten en afgekoeld
  • 200 ml karnemelk

Hoe gaan we te werk:

  • Zet de friteuse klaar op je werkblad en voorzie ze van een ruime hoeveelheid olie. Zorg voor een bakplaat met huishoudpapier en een rooster er boven. Ik gebruik ook graag een koekjesschep om hush puppies te maken, zodat je het beslag makkelijk in de olie kan laten glijden.
  • Meng de bloem met het maïsmeel, het zout, het bakpoeder, de suiker en de cayenne.
  • In een tweede kom meng je de ui met het ei, de boter en de karnemelk.
  • Giet de natte ingrediënten bij de droge en meng kort.
  • Laat het mengsel 20 min rusten. Het beslag is redelijk dik.
  • Verwarm de oven voor op 100°C en zet er een bakplaat in.
  • Verwarm de friteuse tot 175°C.
  • Schep hoopjes beslag in het vet. Leg er niet teveel tegelijk in de olie, zodat de olie niet te snel afkoelt.
  • Draai de hush puppies om wanneer ze mooi gekleurd zijn. Vaak doen ze dat uit zichzelf.
  • Laat de hush puppies even uitlekken op een rooster.
  • Schep de krokant gebakken hush puppies op de bakplaat en hou ze warm in de oven.

TIP:

Geef een dipsausje van zure room, sriracha, klein beetje mosterd en een snuifje zout bij deze lekkernij.
Ik had 15 beignets uit dit recept.
Vries overgebleven beignets in, op een bakplaatje met bakpapier. Na 30 min kan je ze overbrengen in een ziploc zakje. Laat de hush puppies ontdooien en warm ze weer op in een oven van 200°C.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties