Stoofpotje witte bonen met tomaat

Foto Cathy Van de Moortele

Ik ben echt zot van witte bonen! Zelden vertrek ik van gedroogde witte bonen, ik heb altijd blikken bonen in mijn voorraadkast voor onverwachte hongertjes.
Dit stoofpotje vind ik zo lekker, ik hoefde er helemaal niets anders meer bij. De toevoeging van Parmezaanse kaas op het einde, is een leuk extraatje.

Wat hebben we nodig:

  • 50 ml olijfolie + extra voor de afwerking
  • 2 tenen knoflook, gepeld
  • 225 gr kerstomaatjes tricolori, gehalveerd
  • 400 gr witte bonen uit blik, uitgelekt gewicht
  • peper van de molen
  • zout
  • oregano
  • thijm
  • platte peterselie, fijngesnipperd
  • 50 gr Parmezaanse kaas, vers gemalen

Hoe gaan we te werk:

  • Laat de olijfolie warm worden in een pot, met de tenen knoflook er in. De knoflook zal de olie parfumeren.
  • Laat de tomaatjes zacht worden in de olie en voeg dan de bonen toe.
  • Kruid met peper, zout, oregano, thijm en peterselie.
  • Laat alles zo'n 25 min zachtjes sudderen.
  • Neem de pan van het vuur, roer de kaas onder de bonen en zet de pan zo op tafel.
  • Werk af met extra olijfolie en peterselie.

TIP:

Er zijn verschillende witte bonen in blik te koop. Deze zijn nu kleine witte bonen, mijn voorkeur gaat uit naar de grotere soort, maar die had ik niet voorhanden.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties