Koude karnemelksoep


Foto Cathy Van de Moortele

Koude karnemelksoep dus. Met rood fruit. Ik vind dit zalig als ontbijt!
Ik heb karnemelk in de koelkast staan, een restant van mijn Westvlaamse stovers. De karnemelk bewaart wel een tijdje als hij gekoeld staat, maar hij moest toch opgebruikt worden om plaats te maken voor een flesje wijn.
Dit soepje kan je eten zoals het is, maar het is extra lekker wanneer je er rood fruit bij doet en helemaal top met deze dubbelgebakken koekjes. Dat recept kon je eerder deze week al op mijn blog zien verschijnen. Ik hoop dat je er nog over hebt?

Wat hebben we nodig:

  • 2 eierdooiers
  • 1 eetlepel rietsuiker
  • merg van 1/2 vanillestok
  • 500 ml Griekse yoghurt
  • 500 ml karnemelk
  • 1 koffielepel citroensap
  • rood fruit
  • dubbelgebakken koekjes

Hoe gaan we te werk:

  • Klop de dooiers op met de suiker tot een lichte, luchtige massa. Ik gebruik hiervoor de handmixer met de kloppers.
  • Voeg het vanillemerg toe en klop goed tot een homogeen mengsel.
  • Meng de yoghurt in 3x onder de eieren en klop telkens goed.
  • Voeg de karnemelk toe, meng goed en verfris het geheel met het citroensap.
  • Breng alles over in een glazen fles en zet die een nachtje in de koelkast. De soep zal indikken.
  • Schud de fles goed.
  • Giet de gewenste hoeveelheid in een ontbijtkom en werk af met rood fruit en dubbelgebakken koekjes naar smaak.

TIP:

Laat de gebruikte vanillestok in de fles met karnemelksoep zitten, het zal alleen maar extra smaak toevoegen.
De dubbelgebakken koekjes bewaren goed in een gesloten blikken trommel.
De soep kan je zeker een week bewaren in de koelkast.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties