Zachte wafeltjes

Foto Cathy Van de Moortele

Toen ik hoorde dat een hele lieve vriendin moest opgenomen worden voor een nieuwe heup, dacht ik er meteen aan om bij haar op bezoek te gaan en iets lekkers mee te nemen. Het werden deze zachte wafeltjes, van Kris Kookt. Zijn foto's spraken boekdelen en ik had er dan ook zin in om zijn recept uit te proberen. Heel erg leuk om ze te maken en nog veel leuker om ze uit te delen (of zelf op te eten uiteraard). Ik heb mijn kleinste koekjesschep gebruikt om deze wafeltjes te bakken en mal 4x7 van mijn Frifri wafelijzer. Zo kon ik 4 wafeltjes tegelijk bakken. Hier is mijn versie van dit recept.

Wat hebben we nodig:

  • 2 eieren
  • 150 gr fijne griessuiker
  • 1 koffielepel vanille extract
  • 200 gr zelfrijzende bloem
  • 1 koffielepel vanillepuddingpoeder
  • snuifje zout
  • 75 ml melk
  • 145 gr boerenboter, gesmolten en afgekoeld

Hoe gaan we te werk:

  • Klop de eieren op met de suiker en het vanille extract. Gebruik hiervoor de handmixer.
  • Meng de bloem met het vanillepuddingpoeder en het zout.
  • Voeg afwisselend deze droge ingrediĆ«nten en melk toe aan het beslag.
  • Als laatste klop je er de afgekoelde boter door.
  • Warm het wafelijzer met mal 4x7 op (ik gebruik temperatuur 6) en vet het lichtjes in met bakspray.
  • Schep 4 kleine hoopjes beslag op de mal en sluit het wafelijzer.
  • Zet een timer voor 3 min.
  • Haal de wafeltjes uit het ijzer met een wafelvork.
  • Laat de wafeltjes afkoelen op een rooster.
  • Bewaar de afgekoelde wafeltjes in een blikken trommel.

TIP:

Dit zijn bewaarwafeltjes, maar net zoals Kris Kookt zegt: ze hebben niet de tijd om bewaard te worden, ze zijn sneller op dan je denkt.
Uit dit recept haalde ik 34 mini wafeltjes. Neem er dus gerust 2.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties