Spaghetti met tomatensaus en burrata

Foto Cathy Van de Moortele

Eenvoudiger kan het haast niet. Mijn verse spaghetti was bijna droog op mijn pastadroogrek, toen het me inviel om nog eens dit recept te maken. Er lag nog een burrata in de koelkast die op moest en ik had ook nog tomatensaus die verwerkt moest worden. Zo gaat dat dan: restjesverwerking met fijne resultaten.

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta, op basis van 50 gr ei, 50 gr semola en 50 gr "00" pastabloem
  • olijfolie
  • 1 teen knoflook, gepeld en gehalveerd
  • 1 sjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • 350 ml rustieke passata
  • 50 ml witte wijn
  • zout 
  • enkele chilivlokjes
  • 1 takje verse oregano, gerist
  • 1 burrata, uitgelekt en op kamertemperatuur

Hoe gaan we te werk:

  • Bereid het pastadeeg volgens het gekende recept. Laat het deeg 30 min rusten in een ziploc zakje.
  • Rol het deeg uit en verwerk het tot lasagnevellen. Ik ga tem stand 6 (van 9 standen) op mijn Kenwood lasagnemaker.
  • Maak spaghetti van de lasagnevellen, bestuif ze met semola, rol ze tot nestjes en laat ze kort drogen op een horizontaal pastadroogrek.
  • In een sauspan laat je een bodem olijfolie warm worden. Leg er de gehalveerde teen knoflook in.
  • Eens de knoflook zijn smaak heeft afgegeven, mag je hem weggooien.
  • Fruit de sjalotsnippers glazig.
  • Giet de passata bij de olie. Spoel de fles met de witte wijn en giet dit bij de saus.
  • Breng de saus goed op warmte, kruid met zout en laat ze dan op een zacht vuurtje 30 min sudderen.
  • Kruid met chilivlokjes en oreganoblaadjes.
  • Kook de spaghetti al dente in ruim, gezouten water.
  • Voeg de beetgare pasta samen met een pollepel pastakookvocht toe aan de tomatensaus. Warm nog even door.
  • Verdeel de pasta over twee kommen en lepel er de rest van de saus over.
  • Scheur de burrata in twee over de kommen, werk af met een scheutje olijfolie en geniet!

TIP:

Meng de burrata met de spaghetti pas aan tafel.



Reacties