Spaghetti met kokkels in roomsaus

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hou heel erg van kokkels! Als ik ze zie liggen, dan moet ik ze kopen. En vandaag was niet anders, huppakee, ik neem ze mee. Ik had al pastadeeg gemaakt de vorige dag, voor cappelletti. Ik zorg altijd dat ik een dubbele portie deeg maak, zodat ik twee soorten pasta kan bereiden. Voor deze pasta vind ik spaghetti de beste keuze. Op mijn Kenwood pastamaker heb ik een accessoire voor spaghetti. Zelf pasta maken is minder bewerkelijk dan je denkt. Ik vind het ook superleuk om te doen. 

Wat hebben we nodig:

  • verse pasta op basis van 100 gr ei, 100 gr semola en 100 gr "00" pastabloem
  • zout
  • olijfolie
  • 1 banaansjalot, gepeld en fijngesnipperd
  • enkele chilivlokken
  • 1 kg kokkels, gewassen en gesorteerd
  • 75 ml witte wijn
  • sap van 1/2 citroen
  • platte peterselie, gesnipperd
  • 1 brikje room

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het pastadeeg volgens het gekende recept. Laat het deeg 30 min rusten in een ziploc zakje.
  • Verwerk het pastadeeg tot lasagnevellen en daarna tot spaghetti.
  • Laat de spaghetti kort drogen op een horizontaal pastadroogrek.
  • Zet een grote pot op het fornuis met ruim, gezouten water en breng dat alvast op warmte.
  • In een diepe hapjespan laat je wat olijfolie opwarmen.
  • Fruit de sjalotsnippers tot ze glazig zijn. Kruid met zout.
  • Voeg de chilivlokjes toe als je van wat pit houdt.
  • Leg de kokkels in de pan en zet het vuur hoger.
  • Blus de kokkels met de witte wijn en het citroensap.
  • Ondertussen kook je de spaghetti beetgaar.
  • Voeg de spaghetti toe aan de pan met kokkels en strooi er de peterselie over.
  • Giet de room in de pan.
  • Laat de spaghetti nog even kort doorwarmen en meng hem goed met de kokkels.
  • Serveer de pasta met de kokkels in 2 diepe kommen.

TIP:

Je kan de schelpen van de kokkels verwijderen voor je de pasta in de kommen schept. Dat eet makkelijker.



Reacties