Knapperige salade

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hou van crunch, ik hou van knapperig. Ook als het over salades gaat, er moet beet aan zijn. Meer dan beet genoeg in deze knapperige salade uit Gaza. Via de bewoners uit het opvangcentrum waar ik werk, leer ik veel bij. Niet alleen over de oorlog die er al jaren gaande is en nu zijn hoogtepunt bereikt heeft, maar ook over hun keuken die niet te versmaden is. Deze salade krijg ik geregeld voorgeschoteld door Shareef, als bijgerecht bij zijn ovenmaaltijd van aubergines met rundergehakt en tomaat. Salades eet je niet enkel in de zomer. Ze zijn een goede bron van vezels en vitamines doorheen het hele jaar. Laat het smaken. En vergeet de mensen in Gaza niet... ze hebben jullie steun nodig. Free Palestine!

Wat hebben we nodig:
  • 1 kleine wortel, geschraapt
  • 1/2 rode paprika, schoongemaakt
  • 1 stevige tomaat, in 4 gesneden en ontpit
  • 2 mini komkommers, gewassen en uiteinden verwijderd
  • 1/2 groen pepertje, schoongemaakt en ontpit
  • platte peterselie
  • zout
  • olijfolie
  • sap van 1/2 citroen
Hoe gaan we te werk:
  • Snij de wortel in heel fijne brunoise en doe hem in een kom.
  • Doe hetzelfde met de paprika, tomaat, komkommers en het pepertje.
  • Snipper een flinke hoeveelheid peterselie en voeg die toe aan de groenten.
  • Kruid met zout.
  • Maak de salade aan met olijfolie en het citroensap.
TIP:

Je kan variëren in de hoeveelheid groenten voor deze salade.
Geen mini komkommers in huis? Neem een grote komkommer en haal de zaadlijst er uit.

Reacties