Gebraden kip in de airfryer

Foto Cathy Van de Moortele

Hij paste er net in, mijn Franse maïskip, in mijn airfryer. Ik heb de kip ingesmeerd met olijfolie en daarna gekruid met Mexicaanse fajita kruiden. Dat leek me wel een leuk idee. Terwijl de kip aan het bakken was, had ik nog tijd om sandwichen te maken en nog snel wat boodschappen te doen. Het enige wat ik hoefde te doen, was halverwege de baktijd, de kip om te draaien. Ik hou van dit soort recepten.

Wat hebben we nodig:

  • 1 lekkere braadkip
  • olijfolie
  • Mexicaanse fajita kruiden (1/2 zakje)

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de airfryer voor op 175°C.
  • Dep de kip droog met keukenpapier.
  • Wrijf ze in met een dun laagje olijfolie.
  • Strooi de kruiden over de kip en masseer ze in het vlees.
  • Ga met je vingers tussen vel en vlees en smeer ook hier wat kruiden, gemengd met olijfolie.
  • Leg de kip (filets naar beneden) in het mandje van de airfryer.
  • Braad de kip 30 min.
  • Draai ze om en braad ze nog 30 min.
  • Kijk of de kip gaar is. Zo niet, geef ze nog wat extra tijd.
  • Laat de kip 10 min rusten op een plank, vooraleer je ze aansnijdt, zodat alle sappen in de kip blijven en niet op je snijplank belanden.
Foto Cathy Van de Moortele

TIP:

Resten braadkip kan je daags nadien verwerken in een salade of in een pastagerecht bijvoorbeeld.
De gaartijd hangt af van het gewicht van de kip. Ik had een kip van ongeveer 1.5 kg. Zorg dat je de kip niet te groot kiest, zodat ze in het mandje van de airfryer past.
In een airfryer is het best om je kip halverwege de gaartijd om te draaien, gezien het verwarmingselement bovenaan zit.
Door de kip eerst te garen met de borstkant naar beneden, zorg je ervoor dat alle sappen die richting uit gaan en de filets niet droog zijn.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties