Spaghetti met ham en walnoot

Foto Cathy Van de Moortele

Jullie weten allicht al, dat ik altijd een grotere hoeveel pastadeeg maak dan ik nodig heb. Dat deeg verwerk ik dan tot spaghetti of tagliatelli of een andere pastavorm. Op mijn pastadroogrek lag een hoeveelheid spaghetti voor 1 persoon. Precies genoeg voor mijn lunch dus! Heel eenvoudig, niets moeilijks aan en snel klaar.

Wat hebben we nodig:

  • zout
  • (verse) spaghetti voor 1 persoon
  • 40 gr boerenboter + extra
  • 150 gr gekookte ham, in blokjes gesneden
  • 30 gr walnoten, grof gehakt
  • peper van de molen
  • Parmezaanse kaas
  • platte peterselie, gesnipperd
  • enkele verse salieblaadjes

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een pot met ruim, gezouten water op het fornuis en breng die aan de kook.
  • Kook de spaghetti al dente.
  • Ondertussen laat je in een hapjespan de boter warm worden.
  • Bak de hamblokjes aan tot ze mooi gekleurd en krokant zijn.
  • Doe de walnoten ook in de pan en warm ze mee op.
  • Breng de beetgare spaghetti over in de pan met de ham, samen met een flinke pollepel pastakookvocht. Dat vocht zal een glanzende saus vormen met de rest van de ingrediënten.
  • Warm de pasta nog even goed door.
  • Kruid met peper.
  • Zet de pan van het vuur.
  • Rasp naar believen Parmezaanse kaas over je pastagerecht en werk af met peterselie.
  • Frituur enkele salieblaadjes in hete boter tot ze krokant zijn en strooi ze over je gerecht.

TIP:

Je kan ook spekblokjes gebruiken, maar gekookte ham doet het meer dan prima.
Maak je zelf je pastadeeg? Voor dit recept gebruik je 50 gr ei, 50 gr semola en 50 gr "00" pastabloem.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties