Tzatziki

Foto Cathy Van de Moortele

Het hoeft helemaal niet bloedheet te zijn om zin te hebben in tzatziki. Ik had mini komkommers gekocht bij mijn vaste groentenboer en besloot om die te gebruiken voor een lekkere, dikke tzatziki. Tzatziki is heerlijk bij rood vlees maar ook op brood of als dip kan je hem gebruiken. Hij bewaart gerust enkele dagen in de koelkast. Je kan er alleen maar blij mee zijn!
De yoghurt laat ik eerst een nachtje uitlekken, zodat hij overtollig vocht kwijt is.

Wat hebben we nodig:

  • 3 mini komkommers, gewassen
  • zout
  • 500 volle Griekse yoghurt 10%, uitgelekt
  • 1 teen knoflook, gepeld en geraspt
  • snuif gedroogde dille
  • 1 koffielepel gedroogde munt
  • sap van 1/2 limoen
  • peper van de molen

Hoe gaan we te werk:

  • Rasp de komkommer fijn.
  • Doe hem in een keukenhanddoek en knijp er zoveel mogelijk vocht uit. De komkommerrasp moet zo droog mogelijk zijn.
  • Doe de komkommerrasp in een kom en kruid hem met zout.
  • Voeg de yoghurt, geraspte knoflook, dille, munt, het limoensap en de peper toe.
  • Meng.
  • Dek de kom af met plastic folie en laat de tzatziki koud worden in de koelkast.

TIP:

Om de yoghurt te laten uitlekken, gebruik ik mijn kaasmaker van Lékué. Laat hem minstens 1 nacht uitlekken. Laat hem langer staan als je roomkaas wil maken van Griekse yoghurt.
Gebruik 10% Griekse yoghurt, niet de magere versie. Laat hem zeker een nacht uitlekken, anders zal je tzatziki te nat zijn.
Wil je liever een grote komkommer gebruiken? Verwijder dan de zaadlijsten, die bevatten teveel vocht.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties