Sperzieboontjes in olijfolie

 

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hou van alle bonen maar in het bijzonder hou ik van sperziebonen aka prinsessenboontjes. Koud, warm, in een salade of in de oven: ik doe mee!
Op het werk kom ik met heel veel verschillende culturen in aanraking. Als verantwoordelijke voor de Zelfkook, help ik de mensen in ons Opvangcentrum voor Verzoekers om Internationale Bescherming, met koken of vragen die ze daaromtrend hebben. Maar laten we eerlijk zijn: ik leer ook heel veel van hen. Ieder land heeft zijn eigen keuken en dat is uitermate boeiend om te zien (en te proeven). Het is dan ook helemaal niet vreemd dat ik iedere avond uitgenodigd word om aan tafel te gaan. De ogen zijn op mij gericht en de glimlach gaat van oor tot oor als ze zien dat ik hun eten lekker vind. 
Deze boontjes bijvoorbeeld, gegaard in plenty of olijfolie. Shareef uit Palestina blijft me verrassen, elke keer weer. Hij is bijzonder goed in kruiding en in gezonde voeding. Hij is ook heel erg trots op zijn land, zijn cultuur, zijn taal en zijn keuken. Een fiere man, die altijd paraat is om me te helpen in de keuken wanneer ik iets niet kan oplossen. Ook al spreken we niet dezelfde taal en moeten we ons vaak behelpen met Google Translate of een vriend die Engels spreekt: we begrijpen elkaar ook zonder woorden. Boontjes in olijfolie dus of loubia bi zeit!

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 1 grote ui, gepeld en fijngesnipperd
  • zout
  • 4 - 5 tenen knoflook, gepeld en in fijngesneden
  • 500 gr sperziebonen, schoongemaakt 
  • 1 rijpe tomaat, in blokjes gesneden
  • 3 eetlepels korianderpoeder
  • peper van de molen
  • chilivlokjes naar smaak

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een zware pot, type Le Creuset, op het fornuis. 
  • Giet een bodem olijfolie in de pot (wees niet te gierig) en warm die mee op.
  • Bak de uisnippers aan tot ze goudgeel zijn. Kruid met zout.
  • Voeg de knoflook toe en bak die even mee.
  • Snij de bonen in 3 en voeg ze toe aan de pot. Roer goed om.
  • Doe de tomatenblokjes erbij en kruid met zout, koriander, peper en chili.
  • Zet een deksel op de pot en laat de bonen heel zacht worden. Reken hier zo'n 35 min voor.

TIP:

Voeg meer olijfolie toe als je ziet dat de bonen te droog worden. Je creëert hier alleen nog extra smaak mee.

Foto Cathy Van de Moortele






Reacties