13 granen brood

Foto Cathy Van de Moortele

Een paar keer per week bak ik zelf mijn brood. Het is jaren geleden dat we nog eens brood kochten bij de bakker. Gewoon, omdat zelf brood bakken zoveel lekkerder is. Het is een ontspanning voor mij, iets waar ik om 21u 's avonds mee begin. Ik hou van de geur van vers gebakken brood, ik hou van het zingen van de korst wanneer dat brood net uit de oven komt. Het moeilijkste deel van zelf brood bakken, is wachten om het brood aan te snijden tot het helemaal is afgekoeld.
Mijn broden worden altijd gebakken in mijn Emile Henry broodbakbol. Het is een kleine oven op zich en ik ben er zo blij mee. De broodbakbol wordt hier al jaren gebruikt en ik zou niet meer weten hoe ik brood moet bakken zonder mijn bol. Wil jij ook eens zelf aan de slag?

Wat hebben we nodig:

  • 12 gr verse gist
  • 280 ml water
  • 100 gr + 250 gr witte broodbloem (ik gebruik Mistral)
  • 150 gr 13 granen meel
  • 7 gr zout
  • 15 gr vetstof

Hoe gaan we te werk:

  • Verkruimel de gist in de kom van de Kenwood.
  • Giet er het water bij en doe er ook de 100 gr bloem bij.
  • Roer alles om met een garde en laat het papje zo'n 15 min staan.
  • Voeg nu de rest van de bloem en het meel toe en laat de Kenwood het deeg 11 min kneden met de kneedhaak op stand 2.
  • Van zodra het deeg samenhangend is, voeg je het zout en daarna ook de vetstof toe.
  • Eens het deeg voldoende gekneed is, leg je het in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Laat het deeg 45 min rijzen.
  • Verwijder het deksel en draai de kom om op je werkblad, zodat het deeg er uit komt.
  • Ontgas het deeg met je vuist en bol het strak op.
  • Leg het deeg in een lichtjes bebloemd rijsmandje, met de naad naar boven.
  • Dek af met een handdoek.
  • Laat het deeg opnieuw 45 min rijzen.
  • Verwarm de oven voor op 230°C heteluchtoven.
  • Zet de broodbakbol klaar.
  • Draai het rijsmandje om op de schaal van de broodbakbol.
  • Met een lame (scherp mesje) snij je het brood in, zodat het niet inscheurt op een willekeurige plek.
  • Zet de koepel op de schaal en schuif de broodbakbol in de hete oven.
  • Bak het brood 20 min.
  • Verwijder de koepel, verminder de warmte naar 210°C en bak het brood nog 20 min.
  • Haal het brood uit de oven en laat het afkoelen op een rooster.

TIP:

Snij het brood pas aan eens het volledig is afgekoeld, anders riskeer je om het kruim kapot te trekken.
Verse gist vind je bij de versafdeling in de supermarkt. Je kan ook korrelgist gebruiken (gebruik dan 1/3 van de aangegeven hoeveelheid verse gist).
Mijn benodigdheden voor brood haal ik steevast bij Wittevrongel in Eeklo. De bloem en het meel komt van Dossche Mills, dat ik daar kan kopen.

Reacties