Cake met chocolade, walnoot en dadels

Foto Cathy Van de Moortele

Ik hou van alledrie: chocolade, walnoot en dadels. In mijn koelkast heb ik altijd een bak medjool dadels, die hele grote, dikke, sappige dadels. Ik hou van hun vlezigheid, hun zoete toets en het gevoel dat ik iets gezonds eet. Voor deze cake gebruiken we chocolate chips en chocolate callets. Gewoon, omdat het kan. En de walnoten, die horen gewoon bij de herfst. En in deze cake.
Ik gebruik voor het eerst mijn nieuwe, vierkante bakvorm voor deze cake. Hij meet 23 x 23 en is ideaal voor wanneer je cake in vierkantjes wil snijden. De collega's zullen weer staan aanschuiven aan het teamlokaal, ik ben het zeker.

Wat hebben we nodig:

  • 225 gr ontpitte medjoul dadels, in stukjes gesneden
  • 360 ml heet water
  • 10 gr natriumbicarbonaat
  • 170 gr boerenboter, op kamertemperatuur
  • 180 gr fijne griessuiker
  • 2 eieren
  • 2 koffielepels vanille extract
  • 280 gr patisseriebloem
  • 5 gr bakpoeder
  • snuifje zout
  • 150 gr chocolate chips
  • 35 gr walnoten, gebroken + 20 gr extra voor de afwerking
  • 20 gr chocolade callets puur

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Vet de bakvorm in met bakspray en bekleed hem met bakpapier.
  • Doe de dadels in een hittebestendige kom.
  • Meng het hete water met het natriumbicarbonaat en giet dit over de dadels. Laat de dadels 20 min weken.
  • Klop de boter romig met de suiker in de kom van de Kenwood. Gebruik hiervoor de K-klopper.
  • Voeg de eieren één voor één toe en klop ze mee op.
  • Doe het vanille extract erbij en klop op.
  • Giet nu de geweekte dadels met het weekvocht bij het beslag en meng.
  • Zeef de bloem met het bakpoeder en het zout boven het beslag en meng het er kort onder.
  • Spatel de chocolate chips en de 35 gr walnoten onder het beslag en stort het beslag in de vorm.
  • Effen het oppervlak met een klein spateltje.
  • Strooi de extra walnoten en de callets over de cake.
  • Bak de cake 35 - 40 min.
  • Laat de cake afkoelen in de vorm.

TIP:

Je kan de dadels ook vervangen door gedroogde pruimen of abrikozen.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties