Spaghetti met guanciale en erwtjes

Foto Cathy Van de Moortele

Wat ik ga eten vandaag? Steevast is het antwoord: verse pasta. Ik kan er maar niet genoeg van krijgen. Het maken van het deeg vind ik al leuk en dan bedenken wat ik er bij zal serveren, is altijd een zoektocht. Vaak een zoektocht in mijn voorraadkast, koelkast of vriezer. Ik had nog 2 plakken guanciale vacuĂŒm liggen in de koelkast en het leek me wel een goed idee om daar een saus van erwtjes bij te maken. Ik gebruik hier liefst kleine diepvrieserwtjes voor. 

Wat hebben we nodig:

  • 50 gr ei
  • 50 gr semola
  • 50 gr pastabloem "00"
  • 150 gr guanciale
  • olijfolie
  • 50 gr ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 250 gr diepvrieserwtjes
  • 50 ml water
  • peper van de molen
  • zout

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het pastadeeg volgens het gekende recept. Laat het deeg 30 min rusten in een ziploc zakje.
  • Verdeel het deeg in porties en rol elke portie uit tot pastavellen.
  • Verwerk de pastavellen tot spaghetti. 
  • Laat de spaghetti kort drogen op een horizontaal pastarek.
  • Zet een pot met ruim, gezouten water op het fornuis en warm die alvast op.
  • Snij het harde randje van de guanciale weg en snij het spek dan in reepjes.
  • Leg de guanciale in een koude hapjespan en doe er een klein scheutje olijfolie bij.
  • Laat het spek op medium vuur uitbakken tot het krokant is. Je zal het spek glazig zien worden voor het krokant wordt.
  • Schep het spek uit de pan en laat het uitdruppen op keukenpapier. Laat het resterende vet in de pan.
  • Fruit de uisnippers aan in het spekvet. Het mag heel lichtjes kleuren.
  • Voeg de diepvrieserwtjes (hou 50 gr apart voor de afwerking) en het water toe en kruid met peper en zout.
  • Zet een deksel op de pan en laat de erwtjes garen tot ze zacht zijn.
  • Kook de spaghetti al dente. Eens de pasta uit het water is, gaar je de overgebleven 50 gr erwtjes kort in het pastawater.
  • Breng de gestoofde erwtjes over in een hoge maatbeker, met het resterende kookvocht uit de pan.
  • Mix alles heel glad met een scheutje olijfolie en breng het weer over in de pan.
  • Warm de erwtjespuree weer op, voeg de al dente gegaarde spaghetti toe alsook een pollepel pastakookvocht.
  • Strooi het gebakken spek en de extra erwtjes over het gerecht en meng alles mooi dooreen.
  • Serveer de pasta in diepe borden.

TIP:

Je kan de pasta op voorhand maken, net als het spek uitbakken en de erwtjessaus klaarmaken. Stel alles pas samen op het moment dat je gaat eten.

Reacties