Pizza mortadella

Foto Cathy Van de Moortele

Vandaag "vier" ik mijn 21e diabetesverjaardag. Als ik er over nadenk, weet ik zelfs niet meer hoe mijn leven was voor ik die diagnose type 1 diabetes kreeg. Allicht onbezorgder, minder druk, minder alert. Als je diabetes hebt, dan moet je rekening houden met alle voeding/drank waar koolhydraten in zitten. Je moet ook opletten met vetten, omdat er meer risico is op hart- en vaatziekten. Eigenlijk dus gewoon wat iedere gezonde mens ook moet doen.
De drie P's, worden ze wel eens genoemd: pizza, pasta en pannenkoeken. Mensen met diabetes reageren hier niet zo goed op, wat wil zeggen dat het hun bloedsuiker kan ontregelen voor een paar uur. Ik heb al gemerkt dat thuis zelf pizza, pasta en pannenkoeken maken, resulteert in een veel betere uitkomst. 
De pizza die we vandaag maken, is met het basis pizzadeeg recept dat hier al even op mijn blog staat. Voor mij is dit nog altijd mijn beste pizzadeeg recept. Dunne pizza's, smaakvol en makkelijk om te maken. Ik zorg dat ik altijd 4 porties heb en laat ze sowieso 12u rijpen in de koelkast. Ze mogen er ook langer in, om nog meer smaak te ontwikkelen of je vriest ze in voor later.

Wat hebben we nodig:

  • 1 portie beste pizzadeeg
  • 1 grote lepel pizzasaus
  • olijfolie
  • zout
  • pizzakruiden
  • 1/3 mozzaralle cucina, uitgelekt en in plakken gesneden
  • 3 - 4 plakken mortadella
  • enkele salieblaadjes

Hoe gaan we te werk:

  • Maak het deeg volgens het recept, liefs daags voorzien, zodat het deeg al een nachtje kon rusten in de koelkast en smaak ontwikkelen.
  • Laat het deeg op kamertemperatuur komen.
  • Leg een pizzasteen in de oven (onderste richel als je boven/onderwarmte gebruikt - gewoon in het midden als je hetelucht gebruikt) en warm hem mee op. Voor boven/onderwarmte neem je 240°C, voor hetelucht 220°C.
  • Leg een houten plank op je werkblad en leg er een handvol pizzabloem op.
  • Druk het deegballetje uit tot een grote cirkel.
  • Klop de overtollige bloem weg van het deeg (bloem verbrandt in de oven) en veeg het ook weg van je werkblad.
  • Smeer pizzasaus op de pizzabodem. Overdrijf niet met de saus, minder is meer. Teveel saus zal leiden tot een zompige pizza. Hou de randjes vrij.
  • Besprenkel de saus met wat olijfolie en kruid met zout en pizzakruiden.
  • Leg de plakken mozzarella mooi verspreid over de pizza.
  • Schuif je metalen pizzaschep onder de pizza en breng hem over naar de hete pizzasteen.
  • Bak de pizza 7 - 8 min of tot je ziet dat hij mooi gekleurd is en de kaas gesmolten is.
  • Met de metalen pizzaschep haal je de pizza uit de oven.
  • Verdeel de mortadella over de pizza en schuif hem nog 1 min terug in de oven.
  • Ondertussen zet je een hoog pannetje met een kopje olijfolie op het vuur. Warm de olie goed op.
  • Frituur de salieblaadjes tot ze krokant zijn. Laat ze uitlekken op keukenpapier.
  • Strooi de salieblaadjes over de pizza en snij hem in punten.

TIP:

Zelfgemaakte pizza is zo lekker! Je kan ook echt zelf kiezen welke saus je gebruikt, welke toppings en hoeveel je er van wilt. 
Mozzarella cucina is mijn eerste keuze wat kaas betreft voor home made pizza. Het is een blok mozzarella van 400 gr. Eens de verpakking geopend is, moet de kaas snel verbruikt worden, je kan hem niet lang meer bewaren nu. Resten van deze kaas vries ik in plakken in, voor een volgende pizza.
Charcuterie zoals mortadella, parmaham, prosciutto... leg je niet vanaf het begin op je pizza, zodat het vlees niet te donker en hard wordt. Net voor het einde van de baktijd kan je de pizza beleggen met het vlees, zodat het mooi zacht en sappig blijft.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties