Lichtbruin brood

Foto Cathy Van de Moortele

Voor dit prachtige brood heb ik mijn grootste Emile Henry broodbakvorm gebruikt, namelijk de Batard, met een inhoud van 4.5 liter. Ik was zo blij om het brood te zien, toen het uit de oven kwam. Precies zoals ik het voor ogen had. Hou jij ook van zaadjes en pitten op je brood?

Wat hebben we nodig:

  • 280 ml water
  • 12 gr verse gist
  • 100 gr witte broodbloem
  • 200 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 200 gr lichtbruin meel
  • 8 gr zout
  • 15 gr boter
  • zaadjes naar keuze

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het water in de kom van de Kenwood en los er de gist in op.
  • Voeg de 100 gr bloem toe en meng goed met een garde.
  • Dek af en laat dit mengsel 15 - 20 min staan.
  • Voeg de rest van de bloem en het meel toe en laat de Kenwood alles kneden op lage snelheid. Reken hiervoor 11 min.
  • Eens het deeg een beetje aan elkaar begint te hangen, voeg je het zout en de boter toe.
  • Bol het deeg losjes op en leg het in een lichtjes ingevette kom met deksel.
  • Laat het deeg 45 min rusten.
  • Weeg het deeg af en verdeel het in 8 gelijke porties.
  • Dek af en laat de porties 5 min rusten.
  • Ontgas de porties deeg en bol ze daarna mooi op.
  • Leg de deegballetjes in rijen van 4 in de bakvorm, met enige tussenruimte.
  • Bestuif de balletjes met wat water en strooi er zaadjes naar keuze over.
  • Zet het deksel op de vorm en laat het brood 45 min rijzen of tot het net onder de rand van de vorm zit.
  • Ondertussen verwarm je de oven voor op 230°C.
  • Zet het brood met het deksel op de vorm voor 20 min in de oven.
  • Verwijder het deksel, verminder de temperatuur naar 210°C en bak het brood nog 20 min.
  • Draai de vorm om boven een rooster. Het brood zal er mooi uitvallen.
  • Laat het brood volledig afkoelen voor je het aansnijdt.

TIP:

Ik vet de bodem en de zijkanten van deze Emile Henry batard vorm lichtjes in met olie, voor ik er het deeg in leg. Het deksel mag niet ingevet worden, daar er geen email laag aan de binnenkant zit.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties