Sobia

Foto Cathy Van de Moortele

Een heel verfrissende drank, deze Sobia (spreek uit als "soobeya")! Ik heb een fles in de koelkast staan en werk mijn glas af met extra pistachenootjes wanneer ik er zin in heb. Ik kan me zo voorstellen dat het nog beter smaakt, wanneer je dit drankje drinkt in Egypte zelf, genietend van dit mooie land.

Wat hebben we nodig:

  • 450 ml water
  • 200 gr fijne griessuiker
  • 30 gr maïzena
  • 450 ml kokosmelk (geen kokosroom uit een blik, maar de melk uit brik)
  • 250 ml geëvaporeerde melk
  • 25 gr geraspte kokos
  • nootjes bv ongezouten pistache, walnoot, ...

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het water met de suiker en de maïzena in een kookpot en roer alles met een garde goed door elkaar, tot de maïzena helemaal opgelost is.
  • Zet de pot op het vuur en breng alles aan de kook.
  • Giet de kokosmelk en de geëvaporeerde melk bij het suikerwater.
  • Warm alles goed door tot het een beetje dikker wordt.
  • Voeg de geraspte kokos toe.
  • Giet de sobia in glazen flessen.
  • Serveer de sobia ijskoud. Bestrooi de sobia met gehakte nootjes.

TIP:

Je kan de suiker zonder probleem vervangen door zoetstof als je dat wilt.

Reacties