Afghaanse bloemkoolcurry

Foto Cathy Van de Moortele

Wat een gezellige afsluiter na het werk: samen met 2 Afghaanse jongeren aan tafel zitten en genieten van hun gulpi: Afghaanse bloemkoolschotel. We vergelijken de Belgische keuken met de Afghaanse keuken, praten over rolverdeling in Belgische gezinnen en over wat ze later willen worden. Ze leren Nederlands in de OKAN klas op College Ten Doorn in Eeklo en vertellen heel trots over sloeber Kasha (blijkt dat ze gekeken hebben naar Wizzy & Woppy, hoe zalig is dat!). De jongens zijn leergierig en spreken me altijd aan met "mevrouw", want ze vinden het niet respectvol om me aan te spreken met mijn voornaam. Ze bieden me spontaan een energy drank aan (nee, bedankt) en delen hun ene bord warm eten met mij. Ik hou van mijn job. Wat een warm bad..

Wat hebben we nodig:

  • 45 ml olijfolie
  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • 1 koffielepel komijnzaadjes
  • 3 tomaten, in 4 gesneden
  • 3 kleine groene chili pepers, in stukjes gesneden
  • 1 koffielepel kurkuma
  • snuif zout
  • snuif garam masala
  • 1 koffielepel gemalen koriander
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 1 bloemkool, schoongemaakt en in roosjes verdeeld
  • 250 ml water

Hoe gaan we te werk:

  • Laat de olie warm worden in een diepe hapjespan.
  • Fruit de ui op een middelmatig vuur tot hij zacht is.
  • Kruid met komijnzaadjes en laat ze even meegaren.
  • Voeg de tomaten toe en laat die zacht worden.
  • Heb je het graag pittig, leg dan ook enkele chili pepers in de pan.
  • Kruid met kurkuma, zout, garam masala en gemalen koriander.
  • Roer de tomatenpuree door de uien en bak die even mee, zodat het geurig wordt.
  • Voeg de bloemkoolroosjes toen en wentel ze goed in de saus, zodat ze helemaal bedekt zijn.
  • Giet het water bij de bloemkool en zet een deksel op de pan. Breng alles aan de kook en verminder dan het vuur naar medium.
  • De bloemkoolcurry zal gaar zijn na 15 - 20 min.

TIP:

Serveer brood bij deze curry. Moest je lavash brood vinden, zoveel te beter.
Je kan ook tomatenblokjes uit blik gebruiken als je geen verse, rijpe tomaten hebt.

Foto Cathy Van de Moortele


Reacties