Afghaanse maaltijdsoep tarkari

Foto Cathy Van de Moortele

We mogen zeker nog een lekkere wintersoep maken. Verleden week hadden we zelfs enkele sneeuwvlokjes! Ik had nog wat oud brood, dat ik getoast heb. Brood en soep, niets mis mee.

Wat hebben we nodig:

  • 60 ml olijfolie
  • 1 ui, gepeld en gesnipperd
  • zout
  • 2 teentjes knoflook, gepeld en geraspt
  • 1200 ml kippenbouillon, heet
  • 1 grote wortel, geschraapt en in plakjes gesneden
  • 1 klein blikje maïs, gespoeld en uitgelekt
  • 1 blik kikkererwten, gespoeld en uitgelekt
  • 50 gr diepvrieserwtjes
  • 1 koffielepel kurkuma
  • peper van de mole
  • enkele chilivlokjes
  • platte peterselie, gesnipperd

Hoe gaan we te werk:

  • Laat de olijfolie warm worden en een zware pot, type Le Creuset.
  • Fruit de uisnippers aan tot ze glazig zijn, kruid met zout en doe er dan de knoflook bij.
  • Bak de knoflook even mee tot hij geurig wordt.
  • Voeg de kippenbouillon toe.
  • Voeg de wortel, maïs, kikkererwten en diepvrieserwtjes toe.
  • Breng de soep aan de kook.
  • Kruid met kurkuma, zout en peper.
  • Werk de soep af met platte peterselie.

TIP:

Je kan ook restjes gekookte kip toevoegen aan de soep, net zoals ik dat gedaan heb. Doordat ik zelf mijn kippenbouillon maak, had ik ook gare kip voor in de soep.
Heb je nog verse spinazie in je koelkast? Voeg op het einde gerust enkele blaadjes toe, ze slinken zo weg.



Reacties