Pappardelle met ragù

Foto Cathy Van de Moortele

Het klinkt een beetje vreemd, pappardelle met ragù. Vergelijk het maar met de bolognaisesaus die wij hier kennen, maar we verklappen dat niet aan de Italianen. Ik heb mijn saus verrijkt met een bokaaltje sugo di cinghiale (saus van everzwijn) en jongens, hoe lekker is dat! Ik kocht het bokaaltje een tijdje terug in het Italiaanse winkeltje Da Luigi in Gent en was het helemaal vergeten. Toen ik 's avonds zit had om spaghettisaus te maken, ging ik boven in mijn proviandkamertje een fles passata halen en toen viel mijn oog op die everzwijnsaus. Yes!!! Dat wordt smullen!

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 30 gr pancetta, zeer fijn gesneden
  • 1 kleine ui, gepeld en grof gehakt
  • 1 wortel, geschraapt en grof gehakt
  • 1 selderstengel, in maantjes gesneden
  • zout
  • 50 gr tomatenpuree
  • 400 gr gemengd gehakt
  • 1 bokaaltje sugo di cinghiale
  • 50 ml rode wijn
  • 1 fles passata van tomaat (680 gr inhoud)
  • 1 gedroogde paprika, ontpit en geweekt in 100 ml heet water
  • 2 laurierblaadjes

Hoe gaan we te werk:

  • Zet een zware pot, type Le Creuset op het vuur en warm hem alvast goed voor.
  • Laat wat olijfolie warm worden in de pot en bak er de pancetta in. Hij hoeft niet krokant te worden.
  • Doe de ui met de wortel en selder in de keukenrobot en maal alles zeer fijn.
  • Voeg de groentjes toe aan de pot en laat ze even mee garen zonder te kleuren.
  • Kruid met zout.
  • Roer de tomatenpuree onder de groentjes en laat die even mee bakken.
  • Verkruimel het gehakt boven de groentjes en schep om.
  • Laat het gehakt even mee garen.
  • De inhoud van het bokaaltje everzwijnsaus mag er bij, samen met de rode wijn en de passata.
  • Warm alles goed door.
  • Voeg de geweekte paprika en het weekvocht toe.
  • Spoel ook de fles passata uit met zo'n 100 ml water en giet dat bij de saus.
  • Leg de laurierblaadjes in de saus en zet het deksel een beetje schuin op de pot.
  • Warm goed door en verminder dan het vuur naar een heel laag pitje.
  • Laat de saus zo'n 2u heel zachtjes pruttelen.
  • Serveer deze saus over pappardelle.

TIP:

Serveer de saus pas daags nadien, zodat ze nog goed kunnen trekken heeft.
Pappardelle is een brede lintpasta, gemaakt van pastadeeg op basis van eieren. Ik maak mijn pappardelle zelf, maar je kan uiteraard ook pappardelle kopen.

Reacties