Kabab koobideh

Foto Cathy Van de Moortele

In het Opvangcentrum waar ik werk, leerde ik Zahra en Siavash uit Iran kennen. Dit rustige, liefdevolle koppel viel me al heel snel op. Siavash bouwde eigenhandig een BBQ in de tuin van het centrum, met baksteen en ijzer. Hij kocht metalen, platte spiezen in Gent (je hebt geen idee hoeveel jaren ik al op zoek ben naar dit soort spiezen, maar ik vond ze nergens), want die heb je nodig om koobideh te maken. De spiezen passen perfect in mijn Kamado Joe, zelfs met het deksel dicht. 
Siavash maakt niet alleen superlekkere marinades voor kip en rundsvlees (jaja, ik heb al enkele flesjes in mijn voorraad staan), hij is ook heel goed in het grillen van vlees. We hadden dat weekend net bezoek en ik wou er een tapas avond van maken. Zo blij dat ik Siavash kon inschakelen voor het marineren/grillen van kippenbouten en koobideh. Ik heb zelf mijn looksaus gemaakt die ik bij de koobideh wou serveren, maar dat was dan ook mijn enige bijdrage.
Nu ik koobideh gegeten heb, ga ik ze natuurlijk ook zelf proberen maken en jij misschien ook?

Wat hebben we nodig:

  • 1 ui, gepeld 
  • 1 koffielepel zout
  • 1/2 koffielepel peper van de molen
  • 1/2 koffielepel kurkuma
  • 1 koffielepel sumak
  • 1 eetlepel saffraanwater
  • 1 kg rundergehakt

Hoe gaan we te werk:

  • Rasp de ui boven een zeefje. Duw zoveel mogelijk vocht uit de geraspte ui. Het sap heb je niet nodig.
  • Voeg het zout, de peper, kurkuma, sumak en het saffraanwater toe. Laat dit mengsel 30 min in de koelkast staan (niet afdekken).
  • Doe het vlees in een kom en voeg de gekruide ui toe.
  • Meng alles goed onder elkaar door het met je handen te kneden tot het helemaal plakkerig is. Op die manier zal je koobideh niet uit elkaar vallen tijdens het grillen.
  • Dek af en zet het vlees minstens 4u (tot 24u) in de koelkast.
  • We gaan de koobideh grillen op de BBQ.
  • Zorg dat je BBQ op temperatuur is: medium tot hoge warmte.
  • Zet een kommetje warm water bij je.
  • Dip je hand in het warme water.
  • Neem een deel van het gehakt (ter grootte van een tennisbal) en rol het vlees tegen de rand van de kom tot je een rugbybal vorm krijgt.
  • Vorm het vlees nu verder tot een worst.
  • Zet het vlees tegen de snijkant van de spies en duw de spies er door, zodat de spies middenin het vlees zit.
  • Te beginnen aan de bovenkant: leg je hand rond het vlees en duw met je duim en 3 vingers (de wijsvinger gebruik je niet) op het vlees zodat je "inkepingen" krijgt (zoals je die hebt bij de frituur Mexicano snack) en de koobideh steeds langer wordt. Je duim duwt het vlees tegen de spies.
  • Draai de spies om, maak je hand weer nat en doe dezelfde bewegingen. Nog eens omdraaien en dezelfde handelingen doe je nog eens.
  • Zorg dat het vlees boven- en onderaan mooi aansluit op de spies.
  • Leg het vlees op de BBQ en draai het om de 30 sec om. Het vlees is gaar na 3-4 min grillen.
  • Duw de bovenkant van het vlees iets naar beneden om de koobideh los te maken en duw daarna van onderen naar boven het vlees van de spies.

TIP:

Rijg enkele tomaten op spiezen en grill ze tot ze zwart zien. Heel lekker bij de koobideh.
Voor het saffraanwater: los enkele saffraandraadjes op in heet water. Met de rest van het saffraanwater kan je bijvoorbeeld een deel van je rijst kleuren en die toevoegen aan de rest van de witte basmatirijst die je serveert bij de koobideh.
Je kan koobideh ook met lamsvlees maken of een combinatie van lam en rund.

Foto Cathy Van de Moortele






Reacties