Pollo Guisado

Foto Cathy Van de Moortele

Deze kippenstoofpot uit El Salvador wou ik eerder al eens klaar maken op mijn vorig werk, maar dat is er nooit van gekomen. Tijdens mijn verkenningstocht in de keuken van het Opvangcentrum in Sint-Laureins, legde Alba uit El Salvador me heel graag uit wat er in haar kookpot aan het pruttelen was. Het zag er bijzonder lekker uit en ik was meteen verkocht om het toch maar eens op het menu te zetten. Jammer dat ik het hele recept niet heb kunnen volgen of noteren, maar dit is mijn versie.

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 100 gr ui, gepeld en fijngesnipperd
  • 2 tenen knoflook, gepeld en fijngesnipperd
  • 8 kippenonderbouten, drooggedept
  • zout
  • 100 ml water
  • 175 gr ui, gepeld en grof gehakt
  • 1 groene paprika, schoongemaakt en grof gehakt
  • 450 gr rijpe tomaten, gewassen en in 4 gesneden
  • 1/2 bussel verse koriander
  • 2 kippenbouillonblokjes
  • 1 grote eetlepel Mexicaanse kruiden
  • 1 lepel komijnpoeder
  • 50 gr paprikaconcentraat mild
  • chilivlokjes
  • 200 gr wortelen, geschild en in plakken gesneden
  • 400 gr vastkokende aardappelen, geschild en in gelijke stukken gesneden
  • 3 laurierblaadjes

Hoe gaan we te werk:

  • Laat een zware pot, type Le Creuset, opwarmen op het fornuis.
  • Voeg een flinke bodem olijfolie toe en warm die ook op.
  • Fruit de uisnippers glazig en voeg dan de knoflook toe. Laat die 30 sec mee bakken en leg dan de kippenbouten in de pan. Kruid met zout.
  • Laat de kippenbouten kleur krijgen aan alle zijden.
  • In een blender doe je het water met de ui, paprika, tomaat, koriander, bouillon, kruiden, paprikaconcentraat en chili. Blender tot een mooie, dikke, rode saus.
  • Giet de saus over de kip en leg er de wortelen en aardappelen bij.
  • Duw ook de laurierblaadjes onder de saus.
  • Breng de stoofpot aan de kook en laat hem daarna 30 - 45 min heel rustig pruttelen of tot de aardappelen gaar zijn en de kip van het bot valt. 

TIP:

Paprikaconcentraat is net als tomatenpuree, maar dan van.... rode paprika. Heel lekker en smaakvol. Ik koop het bij de Turkse winkel. Je kan kiezen tussen mild of pittig. Ik heb gekozen voor mild en heb daarna chilivlokjes toegevoegd aan het gerecht.

Is je pot niet groot genoeg om alle bouten ineens te bakken? Bak ze dan in meerdere keren, zodat ze mooi kunnen kleuren en niet gaan stoven.

Geen fan van koriander? Gebruik dan platte peterselie.

Reacties