Looksaus

Foto Cathy Van de Moortele

Als je niet houdt van knoflook, dan is dit recept niets voor jou. Ik zou zeggen: surf maar verder, er staan genoeg andere recepten op mijn blog. 
Maar ben je wel een knoflookfanaat: stay tuned want deze saus is fingerlicking good! Maak deze saus en serveer ze bij pita, gehaktballetjes of zelfs gebakken scampi. Ik heb ze bij mijn Iraanse koobideh gegeten. Heerlijk!

Wat hebben we nodig:

  • 175 gr mayonaise
  • 40 gr Griekse yoghurt 
  • sap van 1/2 citroen
  • 2 - 3 tenen knoflook, gepeld
  • 1 eetlepel olijfolie
  • snuifje zout
  • 1 eetlepel za'atar
  • 1 koffielepel gedroogde oregano

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de mayonaise in een kom.
  • Roer de yoghurt en het citroensap door de mayo.
  • Rasp de tenen knoflook boven de saus en meng.
  • Doe er ook de olijfolie bij, om alles mooi smeuïg te maken.
  • Kruid met zout, za'atar en oregano.
  • Bewaar de knoflooksaus in een proper bokaaltje.

TIP:

Za'atar is een kruidenmengeling van sumak, sesamzaadjes, thijm, komijn, koriander, ... uit het Midden-Oosten. Ik koop deze mengeling bij de notenshop. Ik gebruik deze mengeling ook als topping op labneh of op manakish broodjes die ik zelf maak.
Is het sausje te dik? Voeg dan wat water toe.


Reacties