Toast met citroenricotta en groene vijgen

Foto Cathy Van de Moortele

Geen idee waarom, maar wij oogsten altijd onze vijgen in november. Heel vreemd is dat en ze blijven ook groen. Maar ze zijn mooi dik en vol van smaak! En dan wil ik er ook zo goed mogelijk gebruik van maken. Er stond nog ricotta in de koelkast en laat dat nu heel goed samen gaan. Gezien ik nagenoeg al ons brood zelf bak, kan ik ook zelf bepalen hoe dik ik mijn brood snij. Voor zo'n toast neem ik graag een hele dikke snede brood die ik dan eerst toast en ... volg maar mee.

Wat hebben we nodig:

  • 1 eetlepel amandelstiften
  • 1 dikke snee brood
  • ricotta
  • 1/4 citroen
  • peper van de molen
  • zout
  • 7 groene vijgen, gewassen
  • honing

Hoe gaan we te werk:

  • Rooster de amandelstiften in een droog pannetje tot ze goudbruin en geurig zijn.
  • Toast het brood aan beide zijden en laat hem even afkoelen.
  • Met een lepel schep je zoveel ricotta als je wilt op de toast. Gebruik de bolle kant van de lepel om wat holtes en hoogtes te creëren. Dat zal helpen om de vulling beter vast te houden.
  • Rasp de citroen boven de ricotta.
  • Kruid met peper en zout.
  • Snij de steeltjes en poepjes van de vijgen en halveer ze.
  • Leg de vijgen op een bakplaatje en druppel er wat lopende honing over.
  • Grill de vijgen tot ze warm en zacht zijn.
  • Leg de vijgen op je toast en werk af met extra honing en de amandelstiften.

TIP:

Amandelstiften zijn reepjes witte amandel. Je kan ook amandelschilfers gebruiken. Het roosteren van de amandelen in een droog pannetje, zorgt voor extra smaak.


Reacties