Pittige balletjes uit Calabrië

Foto Cathy Van de Moortele

Wie zegt nu nee tegen gehaktballetjes? Meatballs! Serieus, ik wil ze gerust elke week op het menu zetten... 
Jaren geleden, toen de kinderen nog mini waren, schreef ik voor het eerst een weekmenu, gebaseerd op onze maaltijden van de voorbije maand. Tot mijn verstomming zag ik veel te vaak gehakt voorbij komen, in al zijn vormen en mogelijkheden: worst, frikandon, hamburgers, gehaktballetjes, blinde vinken, vogelnestjes, bolognaise... Om toch wat meer variatie in het boodschappen doen te krijgen, begon ik met het opstellen van weekmenu's en zelfs maandmenu's. Waar ik daarvoor altijd uitging van het vlees dat we zouden eten, wou ik nu menu's opstellen, beginnend met de groenten die we zouden eten. Ik maakte ook lijsten met alle mogelijke proteïnen: rundsvlees, kalfsvlees, varkensvlees, lamsvlees, kip, ander gevogelte, eieren, vis, schelp- en schaaldieren, ... In die tijd waren vleesvervangers nog niet echt hip, dus ik kan me ook niet herinneren dat ik ze toen wel eens op het menu zette. Elke dag koos ik een groente en besliste dan welke proteïnen we er bij zouden eten. Ik deed hetzelfde voor de koolhydraten: aardappelen (gekookt, puree, gebakken, aardappelsalade, frietjes, ovenschotels, ..), rijst, pasta, couscous, granen, ... Ik kan je verzekeren dat we op een hele maand geen twee keer hetzelfde aten.
We zijn nu 25 jaar verder en ik probeer nog steeds om het menu zo te variëren dat we van alles wat binnen krijgen. Seizoensgebonden waar het kan, met veel variatie. Een kleurrijk bord, mooi om te zien en lekker om te eten. Want samen aan tafel gaan, is zo belangrijk...

Wat hebben we nodig:

  • 750 gr gemengd gehakt
  • 2 eieren
  • 100 gr panko (fijn Japans broodkruim)
  • peper van de molen
  • zout
  • platte peterselie, gesnipperd
  • 100 gr pecorino, vers geraspt
  • 1 eetlepel Calabrian chili pasta
  • 150 ml slagroom
  • olijfolie
  • 1 grote ui, gepeld en gesnipperd
  • 1 gedroogde paprika, ontpit en geweekt in warm water
  • 2 tenen knoflook, gepeld
  • 1 klein blikje tomatenpuree
  • 50 ml witte wijn
  • 2 blikken tomatenblokjes van een goed merk

Hoe gaan we te werk:

  • Doe het gehakt in de kom van de Kenwood.
  • Voeg de eieren en de panko toe en kruid met peper en zout.
  • De peterselie, pecorino, chili pasta en slagroom mogen erbij.
  • Met de K-haak meng je alle ingrediënten kort door elkaar.
  • Meng niet te lang, anders wordt het gehakt te compact.
  • Maak je handen licht vochtig en draai 50 balletjes van het gehakt. Ik gebruik hiervoor een kleine roomijs/koekjesschep.
  • Leg de balletjes op een schaal en zet ze in de koelkast om op te stijven.
  • Zet een zware pot, type Le Creuset, op het fornuis en warm hem op.
  • Voeg een flinke scheut olijfolie toe.
  • Bak de balletjes rondom rond tot ze mooi gekleurd zijn. Garen doen ze straks.
  • Haal de balletjes uit de pot en leg ze in een kom voor later.
  • Voeg wat extra olie toe indien nodig.
  • Fruit de uisnippers glazig.
  • Voeg de gedroogde paprika toe en rasp de knoflook boven de uien. Schep om.
  • Roerbak de tomatenpuree even mee, zodat hij extra smaak krijgt.
  • Blus met de witte wijn.
  • Voeg de tomatenblokjes toe, samen met 1 blik water (het spoelwater van de blikken) en laat deze saus 30 min pruttelen onder deksel.
  • Voeg de balletjes met hun sappen weer toe aan de pot en bedek ze met saus.
  • Zet het vuur laag en laat de balletjes zo'n uurtje garen onder deksel.
  • Ik eet deze balletjes liefst met Griekse pasta of met couscous maar ze zouden het ook prima doen met macaroni of gewoon met brood bijvoorbeeld. Vandaag heb ik ze gegeten met anelli pasta.

TIP:

Pecorino is schapenkaas. Ben je geen fan, gebruik dan Parmezaanse kaas. Gebruik niet teveel zout, gezien de kaas al goed gezouten is.
De gedroogde paprika is enkel smaakmaker, je eet hem niet op.

Foto Cathy Van de Moortele



Reacties