Zachte tortilla's met smout

Foto Cathy Van de Moortele

Terwijl ik een Bloomer brood aan het bakken was, bladerde ik verder in het boek van Bake with Jack. Zijn zachte tortilla's zagen er top uit en ik had nog wat smout in de koelkast staan.... Je hoort me al afkomen. Ik had gehaktballetjes met puree en tomatensaus op het menu staan maar kijk, het is een beetje anders uitgedraaid...
Jack maakt 20 tortilla's uit dit recept, ik heb er 10 gemaakt omdat ik ze een beetje groter wou, zodat de balletjes er in konden. Doe wat voor jou best uit komt.

Wat hebben we nodig:

  • 350 gr witte broodbloem (ik heb Mistral gebruikt)
  • 5 gr zout
  • 5 gr bakpoeder
  • 35 gr smout, in stukjes verdeeld
  • 190 ml warm water

Hoe gaan we te werk:

  • Doe de bloem met het zout en het bakpoeder in de kom van de Kenwood. Meng met een garde.
  • Voeg de smout toe en meng een eerste keer.
  • Voeg het warme water toe terwijl de Kenwood draait en het deeg kneed.
  • Laat verder kneden tot een mooi homogeen deeg.
  • Verdeel het deeg in de porties die jij wilt. Mijn tortilla's zijn bijna de grootte van de grillplaat waarop ik ze gebakken heb. Je moet ze heel dun uitrollen, dus ze worden behoorlijk groot. Heb je liever kleine tortilla's, maak dan 20 porties.
  • Bol alle porties mooi op en leg ze op een bakmatje op een bakplaat. Bestuif met wat bloem en dek af met plastic. Laat de deegballetjes 30 min rusten zodat het deeg kan ontspannen en makkelijker uit te rollen is.
  • Bestuif de balletjes lichtjes met bloem en rol ze dun uit op een met bloem bestoven werkblad. Klop resterende bloem van de tortilla's zodat die niet verbrandt op de hete plaat.
  • Verwarm de grill voor. Op mijn inductiefornuis ga ik tot de hoogste setting, nr 9. 
  • Leg voorzichtig een tortilla op de hete plaat. Van zodra er luchtbellen verschijnen, draai je de tortilla om. Bak hem kort aan de andere kant. Bak de tortilla's snel, zodat ze niet donker en krokant worden.
  • Hou de tortilla's warm op een stapel in een handdoek.

TIP:

Ik heb de deegballetjes een eerste keer uitgerold met de deegrol. Daarna heb ik ze groter gemaakt met mijn lasagnemaker op mijn Kenwood. Op die manier zijn ze overal even dun en hebben ze allemaal dezelfde vorm.
Je kan de gebakken tortilla's invriezen: laat ze afkoelen en leg dan tussen elke tortilla een stukje bakpapier. Vries ze in, in een diepvrieszak. Haal uit wat je nodig hebt en warm ze kort op in een oven van 180°C.

Reacties