Conchiglie met spinazie en tomaat

Foto Cathy Van de Moortele

Mijn tweede bestelling bij Crisp Belgium zit er op. De app is heel gebruiksvriendelijk en de klantendienst kan je makkelijk benaderen via Whatsapp moest je vragen hebben. Ik keek heel erg uit naar het bezorgmoment, dat via Whatsapp duidelijk aangegeven en opgevolgd werd. Ik had al meteen plannen voor de verse conchiglie (schelpjespasta) die ik besteld had. Ik had er ook spinazie bij besteld. In de koelkast stond nog ricotta en ik had al een voorraadje verse tomatensaus gemaakt. Liever een vegetarische versie? Laat de mortadella er dan uit (ik ben gek op mortadella!). 

Wat hebben we nodig:

  • olijfolie
  • 300 gr jonge spinazie, gewassen en uitgelekt
  • 50 gr boter
  • 40 gr bloem
  • 500 ml volle melk, koud
  • 125 gr ricotta
  • 25 gr grana padano, vers geraspt
  • peper van de molen
  • zout
  • nootmuskaat, vers geraspt
  • 125 gr mortadella, gesnipperd
  • 250 gr verse conchiglie
  • 250 ml tomatensaus
  • 25 gr grana padano, vers geraspt

Hoe gaan we te werk:

  • Verwarm de oven voor op 180°C. Vet een ovenschaal in met wat olijfolie.
  • Doe de spinazie in een kookpot en laat ze op medium vuur slinken. Laat de spinazie uitlekken en hak ze fijn.
  • Laat de boter smelten en roer er de bloem onder tot je een mooie roux krijgt. Laat de roux even bakken (zonder kleur te krijgen), zodat de bloemsmaak er uit gaat.
  • Roer geleidelijk aan de melk door de roux en klop goed met een garde zodat je geen klontertjes hebt.
  • Klop de ricotta en grana padano door de saus en kruid flink met peper, zout en nootmuskaat.
  • Roer de gehakte spinazie en mortadella door de saus.
  • Kook de pasta al dente en roer hem door de saus. 
  • Schep de helft van de tomatensaus in de ovenschaal. 
  • Verdeel de pasta met de kaas/spinaziesaus over de tomatensaus.
  • Lepel de rest van de tomatensaus over de pasta. Smeer de tomatensaus niet open maar zorg dat je de vorige laag nog kan zien.
  • Strooi de grana padano over het pastagerecht en schuif de schotel 30 min in de oven.
  • Zet de grill nog even aan om een mooi korstje te krijgen.

TIP:

De schotel zal bloedheet zijn! Wees voorzichtig!
Wil je graag zelf tomatensaus maken? Volg dan dit recept.

Reacties